28.03.2024
14.11.2017 aktualizacja 14.11.2017

Geny kształtują naszą wizję rzeczywistości

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wzór postrzegania wzrokowego, czyli sposób, w jaki odbieramy bodźce wizualne z otoczenia, w dużej mierze zależy od komponentu genetycznego – wynika z badania zamieszczonego na łamach „Current Biology”.

Naukowcy z Uniwersytetu Indiany (USA) i Instytutu Karolinska (Szwecja) wykorzystali technikę śledzenia ruchów gałek ocznych (tzw. okulografię) do zbadania wzorów postrzegania wzrokowego wśród 233 par bliźniąt (119 jednojajowych i 114 dwujajowych) w wieku od 9 do 14 lat.

Wykazali, że bliźnięta jednojajowe patrzą na świat w bardzo podobny sposób – nie dość, że koncentrują wzrok na tych samych elementach rzeczywistości, to jeszcze robią to w identycznej kolejności. Wyniki badania sugerują, że postrzeganie wzrokowe i związany z nim rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy są w dużym stopniu zdeterminowane przez geny.

Badacze pokazywali dzieciom różne sceny z codziennego życia. Za pomocą okulografu (ang. eye tracker) mierzyli charakterystyczną dla każdego z nich sekwencję ruchów gałek ocznych zarówno w czasie, jak i przestrzeni, a także oceniali ogólny wzorzec eksploracji. Sprawdzali, na co badani zwracają uwagę, czy skupiają się na pojedynczych elementach przestrzeni, czy raczej na całym obrazie rzeczywistości, itp.

Na podstawie analizy indywidualnego wzoru postrzegania wzrokowego specjaliści byli w stanie określić, które osoby spośród badanych są ze sobą spokrewnione. Okazało się, że geny wpływały na sposób odbierania rzeczywistości tak bardzo, że wzór postrzegania wzrokowego stanowił jakby wizualny odcisk palca.

„Nasze oczy pozostają w ciągłym ruchu, zmieniają pozycję około trzy razy na sekundę. Pozwalają nam na przeczesywanie otoczenia w poszukiwaniu informacji i pozostawanie w stałym kontakcie ze środowiskiem. Sposób patrzenia na świat wpływa z kolei na nasz rozwój” – komentuje jeden z autorów badania Daniel P. Kennedy.

Więcej informacji na temat badania możemy znaleźć pod adresem: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982217313106 (PAP)