20.10.2018
27.11.2017 aktualizacja 27.11.2017

Kosmos w rytmie mangi

Co galaktyki mają wspólnego z piłką nożną i czym się kończą miłe wycieczki na Księżyc? Takie tematy to tylko przykrywka do tego, by niczego niepodejrzewającą młodzież bezboleśnie wprowadzić w poważne zagadnienia naukowe dotyczące kosmosu.

Nie trzeba daleko szukać. Popularność forów internetowych czy fanpage'ów w mediach społecznościowych nt. obserwacji nieba to najlepszy dowód na wielką atrakcyjność tematyki związanej z kosmosem. Efektowne obserwacje nie miałyby jednak większego sensu bez potężnej wiedzy - całej współczesnej astrofizyki i astronomii, jak też klasycznych odkryć i teorii dotyczących Uniwersum.

Trzeba mieć pomysł, jak wiedzę tę oswoić - zwłaszcza, gdy chce się z nią trafić do młodzieży. Autorzy książki "The Manga Guide. Wszechświat" - Verte Corp, Kenji Ishikawa i Kiyoshi Kawabata - wykorzystali do tego konwencję japońskiej mangi. Bohaterowie ich komiksu: Kanna, Kanta, Yamane i Gloria - odkrywają Układ Słoneczny, Drogę Mleczną oraz odległe galaktyki w poszukiwaniu największych tajemnic Wszechświata: ciemnej materii, kosmicznej ekspansji i samego Wielkiego Wybuchu.

W przypadku "Wszechświata" klasyczna forma komiksu przeplatana jest bardziej tradycyjnymi fragmentami poświęconymi różnym kwestiom nurtującym naukowców: czy obcy istnieją? Jak często powstaje życie? Co ostatecznie stanie się z Wszechświatem? Jak bardzo postępowy był Kopernik - i co właściwie zrobił Galileusz?

Historia bohaterów komiksu pozwala czytelnikom poznać teorie dotyczące początku Wszechświata, ewolucji i geometrycznych metod mierzenia i obserwowania ciał niebieskich. Dowiedzieć się, jak astronomowie obliczają odległości w przestrzeni kosmicznej. Poznać odkrycia Kopernika, Galileusza, Keplera, Hubble’a i innych astronomów. Zacząć pojmować zależności między temperaturą, rozmiarem i wielkością gwiazdy - albo zgłębiać przewidywania dotyczące przyszłości Wszechświata.

Niech nikogo nie zmyli "rozrywkowa" forma książki. O tym, że to solidna, popularnonaukowa pozycja - świadczy choćby indeks, w którym alfabetycznie przedstawiono spis haseł tak "poważnych", jak antymateria, cząstki elementarne, czterowymiarowa przestrzeń. Jest też "galeria astronomicznych cudów" - w której znajdziemy zdjęcia przedstawiające np. wschód Ziemi widziany przez członków załogi Apollo 8, obraz powierzchni planet czy fantastyczne zdjęcia galaktyk, odsyłające na konkretne strony komiksu. Choćby to sprawia, że tej książki nie da się "jedynie przewertować".

"Wszechświat" wydało Wydawnictwo Naukowe PWN w cyklu The Manga Guide w przekładzie Małgorzaty Dąbrowskiej-Kowalik i Witolda Sikorskiego.