29.03.2024
28.11.2017 aktualizacja 28.11.2017

Prezes PAN członkiem Chińskiej Akademii Nauk

Prof. Jerzy Duszyński, prezes PAN (pierwszy od lewej), z prezesem Chińskiej Akademii Nauk prof. Bai Chunli (drugi od prawej). Źródło: prof. J. Duszyński Prof. Jerzy Duszyński, prezes PAN (pierwszy od lewej), z prezesem Chińskiej Akademii Nauk prof. Bai Chunli (drugi od prawej). Źródło: prof. J. Duszyński

Prezes Polskiej Akademii Nauk prof. Jerzy Duszyński został członkiem zagranicznym Chińskiej Akademii Nauk (CAS). CAS to największa instytucja naukowa na świecie. W jej 104 instytutach badawczych pracują 54 tysiące naukowców.

Na stronie Chińskiej Akademii Nauk poinformowano, że do jej grona dołączyło 61 Chińczyków i 16 naukowców z ośmiu innych krajów. Liczba krajowych członów CAS wzrosła tym samym do 838 członków, a zagranicznych - do 98.

"Miło jest mi dołączyć do tego grona, przyjmuję to jako znaczące docenienie pozycji Polskiej Akademii Nauk i polskiego środowiska naukowego w wymiarze międzynarodowym" - napisał na swoim profilu facebookowym prof. Jerzy Duszyński. Jak dodał, w Chinach status akademika jest olbrzymim wyróżnieniem.

Obok niego w gronie nowych członków CAS znalazło się dwóch noblistów. To prof. Andre Geim z University of Manchester (Nobel z fizyki w 2010 r. za grafen) oraz prof. James Fraser Stoddart z Northwestern University (Nobel z chemii w 2016 r. za badania dotyczące maszyn molekularnych).

Prof. Duszyński jest jedynym Polakiem wśród członków CAS.

Członkostwo w Chińskiej Akademii Nauk - jako najwyższy zaszczyt akademicki w Chinach - otrzymuje się dożywotnio. Zadaniem członków akademii jest jednak uczciwość akademicka i dalsza praca na swoim polu badań.

Wydziały akademii odgrywają istotną rolę jako think tank. Tworzą eksperckie raporty i analizy dotyczące kluczowych dla chińskiej gospodarki zagadnień.(PAP)