20.04.2024
19.12.2017 aktualizacja 20.12.2017

Wspólne studia doktoranckie trzech warszawskich ośrodków

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Trzy warszawskie ośrodki: Wydział Chemii UW, Wydział Chemii PW i Instytut Biologii Doświadczalnej im. Nenckiego poprowadzą wspólne studia doktoranckie TRI-BIO-CHEM, czyli „Od chemii do bioinnowacji dla lepszego życia”. Rekrutacja trwa do 21 stycznia.

W lipcu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało uczelniom i instytutom ponad 115 mln zł na otwarcie interdyscyplinarnych kierunków studiów. TRI-BIO-CHEM to jeden z programów studiów, które NCBR ocenił najwyżej pod względem nowatorstwa. Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego wspólnie z Wydziałem Chemicznym Politechniki Warszawskiej i Instytutem Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN przygotowały dla chętnych 31 miejsc. Rekrutacja trwa do 21 stycznia 2018 r.

Studia rozpoczną się w marcu. Najlepsi kandydaci otrzymają opiekę mentorską i stypendia. Absolwenci interdyscyplinarnych studiów doktoranckich zdobędą wiedzę nie tylko z kilku dyscyplin naukowych, ale też z zakresu komercjalizacji badań. Studia przygotują do wykonywania zawodu biotechnologa, biochemika, chemika, bioinżyniera, biologa molekularnego.

„Przez cztery lata będziemy przygotowywać studentów do tego, aby poprzez pracę zawodową przyczyniali się do poprawy ludzkiego życia. Wyniki prac badawczych, które będą realizować doktoranci, pozwolą m.in. lepiej zrozumieć przyczyny niektórych chorób cywilizacyjnych” – mówi prof. dr hab. Michał Cyrański z Wydziału Chemii UW, kierownik studiów doktoranckich.

Pierwsze dofinansowane przez NCBR programy rozpoczęły się w październiku, kolejne zostaną otwarte w semestrze letnim, a pozostałe – jesienią 2018 roku. Na tych, którzy chcą zacząć studia w marcu, czeka kilka propozycji. Wśród nich oprócz wyżej wspomnianych studiów TRI-BIO-CHEM są studia doktoranckie dla menedżerów ochrony zdrowia na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Inna propozycja pochodzi z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego ─ już w lutym ogłosi on nabór na interdyscyplinarny program studiów III stopnia, których celem jest kształcenie kadr dla nauki i gospodarki w obszarze profilaktyki i terapii chorób cywilizacyjnych.

Programy studiów, które otrzymały dotację, zostały opracowane zarówno przez uniwersytety, politechniki, jak i instytuty naukowe oraz uczelnie niepubliczne. Najwyższe kwoty uzyskały Uniwersytet Warszawski (niemal 13 mln zł), Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie (ponad 11 mln zł), Politechnika Łódzka (ponad 9,5 mln) , Politechnika Gdańska (ponad 9,5 mln zł), Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (niemal 9 mln zł) oraz Politechnika Wrocławska (ponad 7 mln zł). W Krakowie i Warszawie NCBR wsparł 14 kierunków w 8 jednostkach naukowych. Studia są finansowane z Programu Operacyjnego „Wiedza Edukacja Rozwój” (POWER).

kol/ ekr/