25.04.2024
22.12.2017 aktualizacja 22.12.2017

Stare komórki także mogą dawać początek nowotworom

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dojrzałe komórki mogą nabierać cech komórek macierzystych i niekiedy wywoływać w ten sposób nowotwory. Odkrycie może m.in. tłumaczyć, dlaczego niektóre terapie nie działają, oraz wskazywać nowe cele terapii.

Nowe, potencjalnie źródło nowotworów zespół badaczy z Washington University School of Medicine w St. Louis opisał na łamach pisma „Gastroenterology” (http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0016508517366908).

Tym źródłem mają być - według badaczy - dojrzałe komórki, które wracają do stanu przypominającego dzielące się intensywnie komórki macierzyste. Stare komórki niosą z sobą jednak wiele potencjalnie groźnych mutacji, które nabierają znaczenia przy intensywnych podziałach.

„Jako naukowcy koncentrowaliśmy się głównie na zrozumieniu roli komórek macierzystych w rozwoju raka, ale pomijaliśmy dojrzałe komórki” - powiedział jeden z autorów odkrycia, prof. Jason C. Mills. „Jednak wygląda na to, że kiedy dojrzałe komórki powracają do stanu o szybkich podziałach, wywołuje to problemy, które prowadzą do raka” - wyjaśnia naukowiec.

Naukowcy z St. Louis sprawdzili swoją teorię na myszach z urazami nabłonka wyściełającego żołądek. Zwierzęta miały zablokowaną zdolność do naturalnego przyciągania w miejsce urazu komórek macierzystych umożliwiających gojenie.

Blokada nie przeszkodziła powstaniu kłopotów. U zwierząt, nawet bez udziału komórek macierzystych, pojawiły się stany przednowotworowe. Przyczyna leżała w dojrzałych komórkach, które powróciły do stanu komórek macierzystych, aby naprawić uszkodzenie.

Wyniki te potwierdziły badania na ludzkich tkankach pobranych od osób chorych na raka żołądka. U nich także dojrzałe komórki zaczęły przypominać macierzyste i szybko się dzielić.

Badacze wyjaśniają, że większość istniejących dzisiaj terapii ma na celu zatrzymanie choroby przez zablokowanie szybkich podziałów komórek. Metody te zwykle atakują komórki macierzyste, ale nie koniecznie zapobiegną temu, aby komórki dojrzałe nabrały cech komórek macierzystych.

„Terapie przeciwnowotworowe atakują komórki macierzyste, ponieważ szybko się dzielą, ale jeśli dojrzałe komórki są przywoływane w miejsce urazu, aby wziąć udział w gojeniu, to terapie te nawet nie dotykają prawdziwego problemu” - zaznacza główna autorka pracy Megan Radyk.

„Jeśli rak powraca, może to wynikać z tego, że terapia nie wpłynęła na dojrzałe komórki, które zachowują się jak macierzyste” - dodaje badaczka.

Autorzy publikacji szukają teraz sposobów na zatrzymywanie groźnej przemiany. „Wiedza, że komórki te zwiększają ryzyko raka, może pozwolić nam na znalezienie leków, które będą zapobiegały podziałom i namnażaniu dojrzałych komórek” - twierdzi prof. Mills.

„Może to mieć znaczenie dla zapobiegania nowotworom nie tylko żołądka i układu pokarmowego, ale także wielu innych części ciała” - wyjaśnia naukowiec.(PAP)