29.03.2024
20.12.2017 aktualizacja 21.12.2017

Halszkaraptor – dinozaur nazwany na cześć polskiej uczonej

Artystyczna rekonstrukcja wyglądu Halszkaraptor escuilliei (Lukas Panzarin and Andrea Cau) Artystyczna rekonstrukcja wyglądu Halszkaraptor escuilliei (Lukas Panzarin and Andrea Cau)

Halszkaraptor, dinozaur nazwany na cześć polskiej paleontolog, Halszki Osmólskiej, stanowił interesujący przykład dinozaura drapieżnego prowadzącego ziemnowodny tryb życia – opisują naukowcy na łamach tygodnika „Nature”.

Znakomicie zachowany szkielet dwunogiego dinozaura z Mongolii jest przykładem ziemnowodnego trybu życia – ujawniły badania międzynarodowego zespołu, przeprowadzone za pomocą synchrotronu, który umożliwił precyzyjne prześwietlenie okazu.

Halszkaraptor escuilliei reprezentuje nieznany wcześniej gatunek i rodzaj wśród dwunogich, drapieżnych dinozaurów. Zwierzę miało długą, łabędzią szyję, na lądzie poruszało się na tylnych kończynach, w wodzie jednak pływało, wykorzystując przednie kończyny.

Dinozaur zamieszkiwał na obszarze dzisiejszej Mongolii ok. 75 mln lat temu. Ten nieduży krewniak velociraptora co do budowy ciała i trybu życia przypominał bardziej dzisiejszych przedstawicieli ptaków wodnych, takich jak łabędzie.

Nazwa Halszkaraptor nadana została dla upamiętnienia polskiej paleontolog, Halszki Osmólskiej (1930-2008), która miała duże zasługi w badaniu dinozaurów z obszaru pustyni Gobi. Nazwiskiem polskiej uczonej nazwano już wcześniej trzy gatunki dinozaurów.

Więcej informacji tutaj. (PAP)