16.04.2024
30.12.2017 aktualizacja 30.12.2017

Najstarsze ślady fotosyntezy u roślin

Wachstum Wachstum

Początki fotosyntezy u roślin można datować na 1,25 mld lat - wynika z badań skamieniałości glonów z Ziemi Baffina w Arktyce. O wynikach badań piszą naukowcy na łamach najnowszego numeru pisma „Geology”.

Proces fotosyntezy u roślin zachodził prawdopodobnie już 1,25 mlda lat temu, czego dowodzą badania skamieniałości glonów pochodzących z Ziemi Baffina w Arktyce. Świadczą o tym ślady glonów o nazwie Bangiomorpha pubescens, odkrytych w niewielkiej formacji skalnej o nazwie Angmaat.

Na ślady glonów natrafiono po raz pierwszy jeszcze w latach 90. XX w. w kanadyjskiej części Arktyki. Od tego czasu trwał spór co do ich wieku, a propozycje datowania wahały się pomiędzy 720 mln lat temu a 1,2 mld lat.

Najnowsze analizy, przeprowadzone przez naukowców z McGill University - dowodzą, że glony z Ziemi Baffina liczą ok. miliarda lat. Opierając się na tych ustaleniach, naukowcy szacują, że fotosynteza mogła u nich wyewoluować ok. 1,25 mlda lat temu.

Więcej na stronie: