25.04.2024
27.01.2018 aktualizacja 27.01.2018

Watykan o sklonowaniu małp: nie można dopuścić do samobójstwa nauki

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nie można dopuścić do "samobójstwa nauki" - tak przewodniczący Papieskiej Akademii Życia arcybiskup Vincenzo Paglia skomentował sklonowanie makaków w laboratorium w Chinach. To pierwszy przypadek sklonowania małp.

W wywiadzie dla watykańskich mediów hierarcha ostro skrytykował ten eksperyment, przeprowadzony przez chińskich naukowców przy wykorzystaniu metody klonowania komórek macierzystych.

"Musimy zadać sobie pytanie, czy wszystko, co człowiek potrafi zrobić, jest dobrem" - oświadczył arcybiskup Paglia w wywiadzie opublikowanym na stronie internetowej Watykanu. "Taka informacja wywołuje wiele wątpliwości, bo dalszym krokiem, po małpach, po naczelnych, jest człowiek" - powiedział włoski arcybiskup.

Dodał następnie: "Jesteśmy zwolennikami nauki, którą uważamy za bardzo ważną i w żadnym razie nie chcemy jej blokować, ale z drugiej strony kochamy ją tak bardzo, że należy nie dopuścić do jej samobójstwa czy sprowadzania jej na dramatyczne tory".

"Jeśli przekracza się Rubikon w kwestii, która dotyczy człowieka, stajemy przed wielkim pytaniem, czy technika koniec końcem nie zniewoli człowieka, a to niestety oznacza przeciwieństwo tego, czym powinna się zajmować" - ocenił abp Paglia.

Zadeklarował również: "Jestem przekonany, że nie można zahamować badań naukowych, ale nie ma wątpliwości co do tego, że niezbędne jest uniknięcie sytuacji, w której wyrządzą one wręcz śmiertelne rany".

Szef Papieskiej Akademii Życia wyraził przekonanie, że "świadomość ograniczeń jest jednym z decydujących wymiarów" działalności człowieka.

Jak zauważył, kontynuacja badań nad bronią nuklearną oznacza "ryzyko autodestrukcji". "Czy to się nazywa postęp?" - zapytał abp Paglia.

O sklonowanych makakach Zhong Zhong i Hua Hua poinformowało pismo „Cell”. Pod genetycznym względem te dwa makaki są identyczne.

Metoda, którą posłużyli się chińscy naukowcy z Szanghaju – transfer jądra komórki somatycznej (SCNT) – jest tą samą, której w roku 1996 użyli "twórcy" owcy Dolly. W przypadku chińskich małp sklonowanie udało się dopiero po 79 próbach.

Zdaniem naukowców populacje złożone z identycznych genetycznie małp mogą się przydać do prowadzenia badań nad ludzkimi chorobami – na przykład nowotworami oraz chorobami metabolicznymi i autoimmunologicznymi. (PAP)