Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
08.02.2018 aktualizacja 08.02.2018

W Krośnie powstanie Centrum Symulacji Medycznej ze środków UE

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Centrum Symulacji Medycznej powstanie w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Krośnie. Studenci pielęgniarstwa będą się kształcić na specjalnych symulatorach naśladujących człowieka i jego parametry. Uczelnia otrzymała na ten cel prawie 2,5 mln zł dofinansowania ze środków UE.

Powstanie Centrum Symulacji Medycznej zakłada projekt, który realizuje Zakład Pielęgniarstwa PWSZ im. Stanisława Pigonia w Krośnie.

Jak wyjaśniła dr n. med. Renata Rabiasz, szefowa Instytutu Zdrowia i Gospodarki PWSZ w Krośnie, w którym działa Zakład Pielęgniarstwa, symulacja medyczna to nowy dział w edukacji medycznej. Wykorzystuje on wirtualnie kreowaną rzeczywistość i technologie teleinformatyczne do prowadzenia zajęć dydaktycznych w warunkach maksymalnie zbliżonych do realistycznych.

W ramach projektu zostaną kupione specjalne symulatory, które wiernie naśladują człowieka i jego parametry. Mogą np. realistycznie kaszleć, wymiotować sztuczną treścią pokarmową, krwawić sztuczną krwią, pocić się, czy też zmienić szerokość źrenicy oka pod wpływem działania światła.

Z symulatorów studenci pielęgniarstwa krośnieńskiej uczelni oraz kadra naukowo-dydaktyczna będą mogli korzystać od nowego roku akademickiego.

„Nauczyciel może konstruować różne scenariusze, które będą uczyć studenta poprawnego działania np. w przypadku pacjenta z krwawieniem podpajęczynówkowym, pacjenta z kwasicą ketonową w przebiegu cukrzycy, czy pacjenta z tamponadą serca” – wymieniała Rabiasz.

Dodała, że wykorzystanie tych symulatorów pozwoli studentom pielęgniarstwa wielokrotnie przećwiczyć, jeszcze na etapie kształcenia, zarówno powszechne jak i rzadkie patologie.

Ważnym aspektem edukacji jest to, że studenci będą mogli praktycznie wykonywać różne procedury inwazyjne na „pacjencie”, jednocześnie popełniając błędy i widząc ich konsekwencje, ale w warunkach symulowanych. Po zakończeniu zajęć działania wykonywane przez studentów, ich tok pracy będą omawiane, analizowane, co pozwoli im uzmysłowić, jakie błędy popełnili i umożliwi ich skorygowanie w trakcie kolejnych scenariuszy.

Rabiasz podkreśliła, że nauczanie metodą symulacji medycznej, poprzez ciągłe powtarzanie praktycznych umiejętności oraz ich ocenę i analizę, wpłynie pozytywnie na lepsze przygotowanie do wykonywania zawodu pielęgniarki czy pielęgniarza, a to z kolei wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pacjenta.

„Wdrażana metoda nauczania pomoże wzmocnić kompetencje, które stanowić będą o konkurencyjności absolwentów PWSZ w Krośnie w zakresie bezpieczeństwa i profesjonalizmu wykonywanych usług medycznych” – dodała szefowa Instytutu Zdrowia i Gospodarki.

W ramach projektu, którego realizacja potrwa do 31 lipca 2010 roku, oprócz uruchomienia Centrum i zakupu wyposażenia niezbędnego do jego funkcjonowania, zostanie opracowany podręcznik z zakresu symulacji medycznej, zorganizowane sympozjum w zakresie symulacji medycznej oraz wdrożony program standaryzowanych pacjentów.

Otwarcie Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej planowane jest na październik 2018, dzięki czemu przyjęci na studia będą mogli rozpocząć kształcenie w nowo wyremontowanych i wyposażonych laboratoriach symulacji.

Realizacja projektu pozwoli polepszyć praktyczne przygotowanie studentów kierunku Pielęgniarstwo do aktywności zawodowej.(PAP)

autor: Agnieszka Pipała

api/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024