25.04.2024
17.02.2018 aktualizacja 17.02.2018

Dawny ekosystem ocalony w koprolitach

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ekosystem olbrzymich ptaków - nielotów, które zamieszkiwały niegdyś Nową Zelandię, lecz wyginęły, można dużo lepiej poznać dzięki badaniu koprolitów, ich skamieniałych odchodów - informują naukowcy na łamach tygodnika „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Ptasie koprolity liczą sobie 120-1500 lat. Pochodzą od czterech wymarłych gatunków moa i krytycznie zagrożonego gatunku nielotnej papugi nowozelandzkiej, kakapo. W koprolitach ukryte są informacje o diecie ptaków, patogenach i sposobie życia.

Wiedza, jaką można dzięki temu uzyskać, jest kluczowa dla działań mających na celu ochronę naturalnych ekosystemów Nowej Zelandii.

„Ważnym odkryciem było, że olbrzymie ptaki żywiły się różnorodnymi grzybami, w tym gatunkami ważnymi dla lasów bukowych dominujących w całej Nowej Zelandii” - opisuje członek zespołu, Alex Boast z Landcare Research (N. Zelandia). Dzięki temu roznosiły zarodniki.

Jak dodaje Laura Weyrich z Adelaide\'s Australian Centre for Ancient DNA (Australia), odchody moa zawierały duże ilości pasożytów, niektórych nieznanych nauce.

Więcej informacji jest dostępnych na stronie: https://www.adelaide.edu.au/news/news98002.html (PAP)