25.04.2024
04.03.2018 aktualizacja 04.03.2018

Komputerowy model biegu dinozaurów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Sposób poruszania się dwunogich dinozaurów można badać dzięki modelowi komputerowemu, który opiera się na analizie biegu ptaków – wyniki badań ogłoszono na łamach pisma „PLOS ONE”.

Nowy model komputerowy o nazwie BIRDS czerpie dane ze sposobu chodu i biegu ptaków. Dzięki temu można spróbować zrozumieć, w jaki sposób poruszały się dwunożne dinozaury – dowodzą naukowcy australijscy z zespołu Petera Browna z Queensland Museum.

Zespół analizował sposób poruszania się 12 gatunków ptaków o masie od 45 do 80 kg. Ptaki chodziły lub biegały z różną prędkością, w tym czasie rejestrowano ich ruch za pomocą kamer, a czujniki nacisku mierzyły, z jaką siłą ich nogi wywierały nacisk na powierzchnię.

Naukowcy doszli do wniosku, że wraz ze wzrostem prędkości przemieszczania się, wiele aspektów ptasiej lokomocji zmienia się w sposób ciągły. Nie następuje skokowa zmiana sposobu poruszania się, jak to ma miejsce u ludzi, kiedy z chodu przestawiają się na bieg. Ponadto, wiele cech poruszania się jest podobnych w przypadku zarówno mniejszych, jak i większych ptaków.

Więcej informacji na ten temat na stronie: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0192172 (PAP)