21.09.2018
15.03.2018 aktualizacja 15.03.2018

Ponad 500 genów wpływa na inteligencję

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Największe jak do tej pory badania wykazały, że na inteligencję wpływa ponad 500 genów - informuje pismo „Molecular Psychiatry”.

Korzystając z bazy UK Biobank, zawierającej dane genetyczne ludzi z całego świata, naukowcy z uniwersytetów w Edynburgu, Southampton oraz Harvard University porównali DNA ponad 240 000 osób. Udało im się zidentyfikować 538 genów związanych ze sprawnością intelektualną oraz 187 regionów ludzkiego genomu mających związek z myśleniem. Niektóre z tych genów mają także związek z procesami biologicznymi, również tymi, które sprzyjają długiemu życiu.

Okazało się również, że geny wpływające na rozwiązywanie problemów oddziaływały na procesy, dzięki którym neurony przekazują sygnały z jednego miejsca mózgu do drugiego.

Jednak nawet znając wszystkie te geny, trudno określić inteligencję danej osoby tylko na podstawie jej genomu. Gdy autorzy badań przeanalizowali DNA grupy ludzi, różnice w poziomie inteligencji udało się przewidzieć tylko w 7 proc. przypadków.

Specjaliści szacują, że około 50 do 80 proc. występujących pomiędzy ludźmi różnic w inteligencji ogólnej ma podłoże genetyczne. Jednak ważną rolę odgrywa także środowisko. Dzieci dobrze odżywione, wychowywane w bezpiecznym i wolnym od zanieczyszczeń, stymulującym środowisku wypadają lepiej w testach IQ niż dzieci zaniedbane.(PAP)