25.04.2024
16.03.2018 aktualizacja 16.03.2018

Ponad tysiąc naukowych publikacji rocznie dzięki teleskopom ESO

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W 2017 roku naukowcy opublikowali ponad tysiąc prac naukowych, które oparte były o dane zebrane teleskopami należącymi do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) - poinformowało w raporcie ESO.

W raporcie wskazano, iż w roku 2017 liczba recenzowanych publikacji naukowych, do których użyto danych zebranych przez teleskopy i instrumenty Europejskiego Obserwatorium Południowego, wyniosła 1085. Jest to rekord w historii ESO, gdyż po raz pierwszy w ciągu jednego roku było to ponad tysiąc prac naukowych.

Tym samym ESO jest najbardziej produktywnym naukowo naziemnym obserwatorium astronomicznym na świecie. Kolejne duże obserwatorium - amerykańskie National Radio Astronomy Observatory (NRAO), może pochwalić się około dwoma trzecimi wyniku osiągniętego przez ESO. Oprócz tego liczba publikacji opartych o dane z ESO jest większa także od liczby artykułów naukowych powstałych dzięki danym z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, który z kolei przoduje wśród obserwatoriów pracujących w kosmosie.

Gdyby brać pod uwagę teleskopy ESO osobno to największy wkład ma Bardzo Duży Teleskop (VLT) z 629 publikacjami naukowymi, a na drugim miejscu są teleskopy stojące na górze La Silla (liczone razem).

Jak podkreśla ESO, zaprezentowane rezultaty świadczą o tym, że organizacja ta wnosi bardzo duży wkład w światowe badania astronomiczne. Oczywiście liczby te są tylko wskazaniem jak dużo pracy naukowej dzieje się w poszczególnych obserwatoriach, natomiast trudno w ten sposób ocenić wpływ lub znaczenie konkretnych badań dla rozwoju nauki.

Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) to organizacja zrzeszająca kilkanaście krajów europejskich, w tym Polskę. Posiada wielkie teleskopy na pustyni Atakama w Chile, skupione na górach La Silla i Paranal oraz na płaskowyżu Chajnantor. Obecnie ESO buduje nowy teleskop przyszłości – Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT) – który ma mieć zwierciadło główne kilkakrotnie większe niż największe obecnie działające teleskopy optyczne. ELT ma rozpocząć obserwacje w 2024 roku. W jego budowie biorą udział firmy i naukowcy z Polski.

Źródło: http://www.eso.org/public/poland/announcements/ann18013/ (PAP)