18.12.2018
PL EN
21.03.2018 aktualizacja 21.03.2018

Rzeszów/Trzy medale dla studentów PRz na zawodach lotniczych w USA

Foto. EUROAVIA Rzeszów Foto. EUROAVIA Rzeszów

Trzy medale - jeden srebrny i dwa brązowe zdobyli studenci Politechniki Rzeszowskiej na zawodach lotniczych SAE Aero Design East w USA. Uczestnicy mieli zaprojektować, zoptymalizować i zbudować samoloty udźwigowe.

Zawody odbywały się w Lakeland na Florydzie. Politechnikę Rzeszowską (PRz) reprezentowali członkowie największego koła naukowego na uczelni - EUROAVIA Rzeszów, działającego przy Katedrze Awioniki i Sterowania na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa.

Zawody odbywały się w trzech kategoriach: micro, regular i advance; drużyna PRz wystartowała w dwóch pierwszych i w obu zajęła miejsce na podium. Była to najmniejsza grupa wśród startujących na zawodach; składała się jedynie z 5 osób. Łącznie w zawodach startowało 75 drużyn, z których w kategoriach micro i regular – 62.

Student lotnictwa i kosmonautyki Mateusz Rakieć z EUROAVIA Rzeszów wyjaśnił, że w kategorii micro najważniejszym kryterium było zbudowanie samolotu mieszczącego się do skrzyni o wymiarach 30 na 35 cm i wysokości zaledwie 8 cm, który uniesie jak największą masę ładunku w stosunku do masy własnej. W tej kategorii studenci PRz zdobyli drugie miejsce i srebrny medal za podniesiony ładunek. Wyprzedziła ich drużyna z Wenezueli.

"W kategorii micro, w której zadebiutowaliśmy w tym roku, podnieśliśmy ponad trzykrotność masy własnej. Waga gotowego do lotu samolotu bez ładunku wynosiła jedynie 287 gramów. Dzięki temu zajęliśmy drugie miejsce za najlepsze właściwości udźwigowe naszego samolotu" – podkreślił Rakieć.

Dodał, że ich samolot, który startował w kategorii micro, został wykonany z innowacyjnego włókna węglowego.

Z kolei w kategorii regular należało zbudować samolot, który byłby zdolny przenieść jak największą ilość pasażerów, w tym wypadku zastąpionych piłeczkami tenisowymi, wraz z dodatkowym obciążeniem, czyli bagażem. Trzeba jednak było wziąć pod uwagę ograniczenie mocy silnika do 1 tysiąca watów, dystans pasa startowego – 60 metrów oraz rozpiętość skrzydeł, która maksymalnie mogła wynieść 3,6 metra.

Rakieć podkreślił, że bardzo ważnym elementem było także wykonanie jak najwięcej bezawaryjnych lotów, z których każdy był punktowany osobno. EUROAVIA wykonała 7 lotów, z których każdy został zaliczony. Była to największa w historii zawodów – jak mówił – liczba lotów; zazwyczaj drużyny wykonują po 5.

W tej kategorii EUROAVIA zdobyła dwukrotnie trzecie miejsce i dwa brązowe medale: jeden za podniesiony ładunek, drugi - w klasyfikacji generalnej, w której, oprócz podniesionego ładunku, oceniano także prezentację techniczną i dokumentację samolotu.

Zespół EUROAVIA-Rzeszów, aby lepiej się przygotować do startu w zawodach, przeprowadził próbne obloty na lotnisku zapasowym i przygotował swoje samolotowe konstrukcje do warunków panujących na miejscu.

"Przed rozpoczęciem zmagań sprawdzono, czy dokumentacja techniczna obu samolotów jest zgodna z regulaminem zawodów. Następnie przeprowadziliśmy prezentacje przed specjalistami z firmy Lockheed Martin. Nasze modele spotkały się z dużym uznaniem komisji, a także sędziów prowadzących inspekcję i współzawodników. Otrzymaliśmy wiele pochwał dotyczących zastosowanych rozwiązań i dokładności wykonania" – opowiadał student.

Koło Naukowe EUROAVIA Rzeszów to największe koło działające na Politechnice Rzeszowskiej. Zrzesza ponad 50 pasjonatów awiacji. Jest członkiem międzynarodowego stowarzyszenia studenckiego działającego w 23 krajach europejskich. Głównymi celami organizacji są m.in.: pogłębienie zainteresowania branżą lotniczą, rozwój umiejętności zdobywanych podczas studiów poprzez różnorodne projekty techniczne, czy udział w zawodach naukowych na całym świecie.

Sukces na SAE Aero Design East jest kolejnym w dorobku drużyny EUROAVIA Rzeszów, która ma na koncie udane starty m.in. w międzynarodowych zawodach konstruktorskich, a także liczne projekty techniczne. Drużyna brała udział m.in. w rywalizacji dronów IMAV 2016 w Pekinie, gdzie startowała z autonomicznym wielowirnikowcem własnej konstrukcji; w krakowskiej Droniadzie, gdzie studenci stworzyli innowacyjny system lokalizacji znaczników z wykorzystaniem trzech dronów na akcję poszukiwawczą; w zawodach Air Cargo Challenge, gdzie zajęli 3. miejsce w klasyfikacji generalnej i 1. miejsce w kategorii modeli drewnianych.

W 2016 roku EUROAVIA zakwalifikowała się do pierwszej edycji programu "Najlepsi z najlepszych", co umożliwiło jej udział w zawodach SAE AERODESIGN EAST 2016 i zaowocowało 2. miejscem wśród 68 drużyn z całego świata w kategorii dokumentacji technicznej i 7. miejscem w klasyfikacji generalnej.

SAE Aero Design to seria największych zawodów dla studentów lotnictwa na świecie, współorganizowana przez firmę Lockheed Martin. Odbywają się one w dwóch edycjach: wschodniej i zachodniej w USA. Bierze w nich udział 75 drużyn reprezentujących uczelnie z całego świata. W tym roku obecni byli przedstawiciele z Ameryki Południowej, Azji, Europy, Afryki, a przede wszystkim Ameryki Północnej. 

PAP - Nauka w Polsce

autor: Agnieszka Pipała

api/ zan/

Copyright © Fundacja PAP 2018