Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
11.04.2018 aktualizacja 11.04.2018

Naukowy przepis na książkowy bestseller

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Książki oparte na tajemnicy, zaliczane do kategorii thrillerów, mające wysokie wskaźniki sprzedaży początkowej i wydawane w okolicach Świąt Bożego Narodzenia mają większą szansę stać się bestsellerami – czytamy na łamach „EPJ Data Science”.

Naukowcy z Uniwersytetu Northwestern (USA) postanowili sprawdzić, jakie czynniki pomagają książce osiągnąć sprzedażowy sukces. W tym celu przeanalizowali dane pochodzące z listy bestsellerów wydawanej przez dziennik "New York Times" w latach 2008-2016. Uwzględnili prawie 2,5 tys. tytułów zaliczanych do fikcji literackiej oraz ponad 2 tys. pozycji uznawanych za literaturę faktu.

Ustalili, że największą szansę na zostanie bestsellerem – książką cieszącą się dużą popularnością i uzyskującą wysokie nakłady wydawnicze – miały biografie i powieści fikcyjne. Im wyższą pozycję zajmowała dana książka w swoim pierwszym zestawieniu, tym dłużej utrzymywała się ona na liście bestsellerów.

Książki oparte na fikcji sprzedawały się generalnie lepiej, niż literatura faktu, ale to właśnie utwory z tej drugiej kategorii dłużej cieszyły się zaszczytnym miejscem na liście bestsellerów. Rekordzistą w tym zakresie okazał się "Niezłomny" autorstwa Laury Hillenbrand, który pozostawał na liście przez 203 tygodnie z rzędu. Dla porównania "Służące" – fikcyjna powieść Kathryn Stockett – utrzymywały się na tej liście przez 131 tygodni i był to najlepszy wynik wśród książek tego typu.

Autorzy fikcji literackiej mieli za to największą szansę na powtórny sukces i ponowne wskoczenie na listę bestsellerów. Wśród nich znajdowali się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Mężczyźni dominowali z kolei jako autorzy literatury faktu.

Badacze stwierdzili, że o sukcesie książki decydowały przeważnie trzy czynniki: podjęta tematyka (i związana z nią grupa odbiorców), początkowy wskaźnik sprzedaży i moment publikacji. Bestsellerami najczęściej okazywały się książki trzymające w napięciu, osiągające już od początku wysokie wskaźniki sprzedaży i wydawane w okolicach Świąt Bożego Narodzenia.

Więcej na temat badania możemy przeczytać pod adresem: https://epjdatascience.springeropen.com/articles/10.1140/epjds/s13688-018-0135-y (PAP)

ooo/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024