14.12.2018
13.04.2018 aktualizacja 16.04.2018

Akademia Górniczo-Hutnicza ma pierwszą w Polsce uczelnianą sieć komórkową

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pierwszą w Polsce w pełni funkcjonalną sieć komórkową na uczelni uruchomiono w piątek w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Sieć o charakterze naukowo-demonstracyjnym powstała na bazie rozwiązań telekomunikacyjnych dostarczonych przez firmę Nokia.

„To wyjątkowe i historyczne wydarzenie w skali naszej uczelni” - zaznaczył prorektor AGH ds. współpracy prof. Jerzy Lis i dodał, że uruchomienie instalacji to efekt kilkuletnich relacji uczelni z firmą Nokia, które sięgają 2013 r., kiedy zostało podpisane pierwsze porozumienie o współpracy.

Demonstracyjna sieć LTE, która powstała w Katedrze Telekomunikacji AGH działa na takich samych zasadach, jak znane sieci operatorów komercyjnych. Posiada licencjonowaną częstotliwość udostępnioną przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. W jej skład wchodzą serwery, pięć stacji bazowych zlokalizowanych na zewnątrz i wewnątrz budynku, anteny oraz wykupiona licencja na pasmo radiowe.

„To jest kolejny poziom naszej współpracy – chcieliśmy dostarczyć rozwiązanie, które jest bliżej tego, nad czym na co dzień pracujemy” - zaznaczył Krzysztof Persona, dyrektor Centrum Badawczo-Rozwojowego Nokii w Krakowie.

Z nowo otwartej sieci skorzystają zarówno naukowcy, jak i studenci AGH, testując najnowsze rozwiązania wdrażane w firmach z myślą o technologii 5G. Jak zaznaczyli sygnatariusze porozumienia, przewagą sieci nad systemem uruchomionym trzy lata temu w jednym z laboratoriów uczelni jest fakt, że instalacja swoim zasięgiem obejmuje dwa budynki należące do Katedry Telekomunikacji oraz teren przylegający do nich. W związku z tym uwzględnia np. warunki środowiskowe czy odległości między stacją nadawczą a odbiorczą.

„Naukowcy i studenci dostają kompletne rozwiązanie maksymalnie zbliżone do rzeczywistej sieci komórkowej. Dzięki niej mogą eksperymentować oraz przeprowadzać badania naukowe nad najnowszymi rozwiązaniami w mobilnych technologiach radiowych, jak i aplikacjami internetu rzeczy” - dodał Persona.

Podkreślił, że sieć komórkowa uruchomiona w AGH stanowi poligon badawczy, na którym naukowcy oraz pracownicy firmy mogą testować najnowsze rozwiązania infrastruktury komunikacyjnej. „To zasadnicza różnica między siecią uczelnianą a dostępnymi komercyjnie sieciami komórkowymi. Te drugie obwarowane są wieloma ograniczeniami chroniącymi ich stabilność oraz stały dostęp do nich użytkowników, wykluczający tym samym np. testy nowych rozwiązań” - zaznaczył przedstawiciel Nokii.

Prof. Jerzy Lis zapowiedział, że nowa instalacja będzie wykorzystywana przy badaniach na potrzeby nowej formy prac doktorskich – doktoratów wdrożeniowych. Planowane są także wspólne wnioski na projekty badawczo-rozwojowe.

PAP -  Nauka w Polsce, Rafał Grzyb