Resort nauki przekaże ponad 800 tys. zł na inwestycje w PWSZ w Pile
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisław Staszica w Pile otrzyma dotację z budżetu państwa wysokości 808 tys. zł na zagospodarowanie placu na potrzeby kształcenia praktycznego - poinformował w środę wicepremier, szef resortu nauki Jarosław Gowin.
Umowę na dotację Gowin podpisał wraz rektorem PWSZ prof. Donatem Mierzejewskim. Koszt inwestycji sięgnie 1,010 mln zł, z czego 202 tys. zł to środki własne PWSZ.
"PWSZ w Pile to jedna z najlepszych uczelni zawodowych w Polsce. Poznałem działalność tej uczelni zanim zostałem ministrem nauki i szkolnictwa wyższego. Od początku miałem takie poczucie, że władze uczelni mają bardzo mądrą, przemyślaną strategię. Jako minister mogłem szczegółowo poznać funkcjonowanie PWSZ i utwierdziłem się w tym przekonaniu. To jest jedna z najlepiej kształcących swoich studentów uczelnia zawodowa. Znalazła się w gronie najlepszych czelni, wyłonionych w oparciu o bardzo zobiektywizowane kryterium, jakim są ekonomiczne losy absolwentów" - powiedział na konferencji prasowej minister nauki i szkolnictwa wyższego.
Jarosław Gowin zaznaczył, że prace nad stworzeniem systemu badań ekonomicznych losów absolwentów każdej polskiej uczelni zostały rozpoczęte za czasów jego poprzedniczek w MNiSW: minister Barbary Kudryckiej i minister Leny Kolarskiej-Bobińskiej. "Dziś jest to system unikatowy w skali europejskiej" - dodał.
Wicepremier podkreślił, że tak jak cały rząd, również MNiSW w swoich działaniach kieruje się zasadą zrównoważonego rozwoju.
"Realizujemy głęboką, systemową reformę szkolnictwa wyższego i nauki. Zależy nam na tym, żeby najlepsze polskie uniwersytety rywalizowały z najlepszymi uniwersytetami europejskimi, ale równie ważne dla nas jest, żeby podnosił się poziom kształcenia i badań naukowych na każdej polskiej uczelni. Fakt, iż jestem obecny w PWSZ w Pile jest wyrazem uznania dla całego sektora uczelni zawodowych" - zadeklarował Gowin. P
Podkreślił przy tym, że uczelnie nie dzielą się lepsze - akademickie i gorsze - zawodowe. "Oba typy uczelni, chociaż mają różną misję, są równie ważne. Z punktu widzenia potrzeb rynku pracy dobre uczelnie zawodowe mają co najmniej takie samo znaczenie jak uczelnie akademickie" - powiedział.
W ramach projektu, który będzie realizowany na PWSZ, rozebrany zostanie jeden z budynków, a następnie powstały plac zostanie zagospodarowany na cele dydaktyczne. Powstaną strefy: jazdy na wózkach inwalidzkich, ćwiczeń dla kierunków inżynierskich i symulacji z zakresu ratownictwa medycznego.
W strefie jazdy na wózkach inwalidzkich zainstalowane zostaną przeszkody imitujące architektoniczne, z jakimi spotykają się osoby niepełnosprawne, m.in. murki, schody, pochylnie o różnym stopniu nachylenia. W strefie studenci fizjoterapii będą szkolić się, by w przyszłości udzielać instruktażu niepełnosprawnym i ich opiekunom z zakresu technik poruszania się na wózku i nauki bezpiecznego upadania. Strefa stanowić będzie uzupełnienie powstałego na uczelni w 2014 r. Centrum Fizjoterapii, w którym mieszczą się m.in. pracownie kinezyterapii, elektroterapii, krioterapii.
Strefa ćwiczeń dla kierunków inżynierskich postanie z myślą o studentach transportu oraz budownictwa. Na placu ustawiony zostanie kontener o powierzchni ok. 16 m kw. do nauki załadunku i rozładunku, a także wydzielone zostaną miejsca do wznoszenia ścian budynków i pokazów sprzętu, który nie mieści się w stałych obiektach.
W strefie symulacji z zakresu ratownictwa medycznego prowadzone będą zajęcia nauki udzielania pomocy osobom poszkodowanym w terenie. Korzystać z niej będą studenci ratownictwa medycznego, którzy będą nabywać i doskonalić praktyczne umiejętności. Powstanie strefy pozwoli na poszerzenie współpracy ze służbami ratunkowymi i organizowanie wspólnych ćwiczeń.
PAP - Nauka w Polsce, Jerzy Rausz
rau/ agt/
Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.