Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
24.04.2018 aktualizacja 25.04.2018

Studenci z Warszawy pracują nad elektrycznym bolidem

Studenci pracują nad swoim bolidem od października, fot. Proton Dynamic Studenci pracują nad swoim bolidem od października, fot. Proton Dynamic

Studenci z Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej z drużyny Proton Dynamic pracują nad elektrycznym bolidem. W lipcu zespół wystartuje nim w międzynarodowych zawodach Formuła Student na torze wyścigowym Riccardo Paletti w okolicach Parmy.

Wyścigi z cyklu Formuła Student odbywają się na różnych torach. Są wśród nich znane fanom Formuły 1 Silverstone czy Hungaroring. Drużyna z PW i SGH weźmie udział w zawodach we Włoszech, które potrwają od 11 do 15 lipca - poinformowała na stronie internetowej Politechnika Warszawska.

Zespół Proton Dynamic jest podzielony na dwa duże działy: techniczny (składający się ze studentów Politechniki Warszawskiej, głównie z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych) oraz marketingowy (zrzeszający studentów Szkoły Głównej Handlowej). W sumie to 34 osoby.

W drużynie są osoby, które zajmują się mechaniką, mechatroniką, elektroniką, a nawet projektują całe pakiety akumulatorów. Grupa z działu marketingowego dba o biznesową stronę przedsięwzięcia. "Jesteśmy z dwóch różnych uczelni i to nam bardzo pomaga. Dyskutujemy i dużo się od siebie wzajemnie uczymy" – podkreśla Dorota Bujanowska z SGH, cytowana w komunikacie.

Pomysł startu w zawodach narodził się w maju 2017 roku. Zbieranie wstępnych koncepcji trwało kilka miesięcy. Żmudny etap projektowania to bardzo ważna część pracy nie tylko ze względu na to, że bez dobrego projektu nie będzie dobrego bolidu, ale także dlatego, że przed zawodami należy wysłać organizatorom całą dokumentację techniczną. Jest ona podstawą kwalifikacji do konkursu.

W październiku prace nad bolidem ruszyły pełną parą. Studenci zaczęli projektować pojazd, a ponadto brać udział w ważnych branżowych wydarzeniach i pozyskiwać partnerów. Aktualnie członkowie zespołu Proton Dynamic już budują swój bolid. Spawają, toczą, frezują.

"Dużym wyzwaniem było dla nas to, że musieliśmy wykorzystać w praktyce wiedzę, której jeszcze nie zdobyliśmy podczas studiów. Dlatego spędziliśmy dziesiątki godzin na czytaniu i konsultacjach z naszymi prowadzącymi" – mówi Filip Wyrzykowski.

W czasie prac należy pamiętać o jeszcze jednym istotnym elemencie, czyli o regulaminie. A ma on ponad 200 stron. "Z jednej strony to ułatwia pracę, bo dokładnie wiemy, co mamy zaprojektować, ale z drugiej – utrudnia, bo pewnych elementów nie możemy wykonać inaczej, niż je opisano, nawet jeśli nasz pomysł wydaje się lepszy" – zaznacza cytowany w komunikacie Filip Wyrzykowski.

Jak czytamy na stronie PW, Formuła Student to w motoryzacyjnym świecie bardzo prestiżowe zawody. Pojawiają się podczas nich szefowie ważnych samochodowych koncernów, często w poszukiwaniu ciekawych rozwiązań i – przede wszystkich – utalentowanych pracowników.

We Włoszech zespoły będą rywalizować w konkurencjach statycznych (prezentacja biznesowa, kosztorys i design) oraz dynamicznych (sprint od 0 do 100 km, czyli test przyspieszenia, ósemka, sprawdzająca wytrzymałość konstrukcji, wyścig na dystansie 1 km i dłuższy wyścig na dystansie 22 km).

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024