20.04.2024
13.05.2018 aktualizacja 13.05.2018

Noc Muzeów w ministerstwie nauki: Planetobus, Naukobus i inne atrakcje

Źródło: MNiSW Źródło: MNiSW

Planetobus, Naukobus, interaktywne roboty SANBOT, zwiedzanie gmachu ministerstwa, mapping - to tylko niektóre z atrakcji przygotowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego z okazji Nocy Muzeów (19 maja).

Odwiedzający w tym dniu Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego będą mogli obejrzeć m.in. mobilne planetarium - Planetobus. Na jego półokrągłym „suficie” widzowie będą mogli oglądać pokazy astronomiczne prowadzone na żywo i profesjonalnie komentowane. "Wyświetlany w planetarium obraz pozwala na loty po całym wszechświecie i podróże w czasie, ukazując zjawiska zachodzące przeszłości na równi ze współczesnymi. Można oglądać dowolne niebo w każdym miejscu na świecie, śledzić przebieg pór roku zarówno w Polsce, jak i na biegunach i równiku, oglądać Ziemię i jej Księżyc z powierzchni Marsa, a także odwiedzać inne systemy planetarne" - zapowiada resort nauki w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej.

Z kolei Naukobus to mobilne laboratorium, na które składa się kilkanaście stanowisk doświadczalnych, przy pomocy których można odkrywać prawa fizyki, biologii, matematyki oraz dowiedzieć się m.in. jak oszukują nas zmysły, doświadczyć, jak w praktyce działa teoria zachowania momentu pędu, jak jesteśmy zbudowani oraz do czego potrzebna nam jest nauka.

Jak przypomina resort nauki, Naukobus i Planetobus to programy realizowane przez MNiSW we współpracy z Centrum Nauki Kopernik, na co dzień docierające do szkół podstawowych w małych miejscowościach w całej Polsce. "Ekspozycja w MNiSW w Noc Muzeów to wyjątkowa okazja, by te atrakcje zobaczyć w stolicy" - podkreśla ministerstwo.

Podczas Nocy Muzeów goście MNiSW będą również mogli obejrzeć trzy humanoidalne roboty posiadające wyjątkowe, indywidualne cechy. "SANBOT nie tylko rozpoznaje mowę, ale również twarze, co pomaga mu w szybszym przyswajaniu informacji i dostosowaniu się do potrzeb odbiorcy. Chodzi, tańczy i reaguje na słowne komendy" - opisano w komunikacie.

Ci, którzy są ciekawi, jak wygląda miejsce pracy członków rządu, będą zaś mieli okazję obejrzeć m.in. gabinet wicepremiera, ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina.

A po zapadnięciu zmroku na elewacji ministerstwa od strony ulicy Hożej odbędzie się pokaz mappingu, przygotowany przez Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie.

Ministerstwo zapowiada, że na zwiedzających czekają również inne atrakcje, w tym gry i zabawy dla dzieci oraz drobne upominki.

Partnerem wydarzenia jest Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. MNiSW czeka na zwiedzających do północy.