22.06.2018
27.05.2018 aktualizacja 27.05.2018

W Pompejach archeolodzy odsłonili starożytne domy z balkonami

Fot. EPA/CIRO FUSCO 17.05.2018 Fot. EPA/CIRO FUSCO 17.05.2018

Archeolodzy pracujący na stanowisku w Pompejach koło Neapolu odsłonili ulicę z domami posiadającymi zachowane balkony na piętrze – informuje serwis internetowy TheLocal.it.

Podczas prac prowadzonych przez naukowców na obrzeżach Pompejów, rzymskiego miasta zasypanego popiołem wulkanicznym w 79 roku podczas erupcji wulkanu Wezuwiusz, odsłonięto kilka domów mieszkalnych, położonych przy nieznanej wcześniej ulicy, z dobrze zachowanymi poziomami pierwszego piętra oraz trzema balkonami.

Znalezisko, nazwane przez archeologów „Aleją Balkonów”, to niespodziewana nowość w historii badań archeologicznych w tej części Pompejów. Prawie 2000 lat po zniszczeniu miasto to nadal odsłania swoje skarby.

W Pompejach prawie wszystkie górne poziomy piętrowych domostw zostały zniszczone podczas katastrofalnej erupcji Wezuwiusza 24 sierpnia 79 roku, kiedy miasto przykryła warstwa popiołu wulkanicznego, sypiącego się na Pompeje z góry.

Charakter zniszczeń w Pompejach był inny niż np. w Herkulanum, kolejnym - położonym bliżej wulkanu - rzymskim mieście, zniszczonym w czasie tej samej erupcji. Ono zostało najpierw zalane błotem wulkanicznym od dołu, a dopiero potem zasypane popiołem.

Na stopień zachowania rzymskich budowli w obu miastach miała też wpływ grubość warstwy osadów wulkanicznych: w Pompejach przeciętnie 4 metry, zaś w Herkulanum ok. 20 metrów.

W odkrytych domach w "Alei Balkonów" w Pompejach zachowały się w wysokim stopniu kolory ścian budowli i barwne zdobienia, pozwalające na poznanie oryginalnego wyglądu domostw w I wieku. Na jednym z trzech dużych balkonów zachowało się nawet kilka pustych amfor na wino, leżących na boku, złożonych tam prawdopodobnie po to, by wyschły na słońcu.

Po zakończeniu prac badawczych i konserwacyjnych "Aleja Balkonów" stanie się częścią nowej trasy turystycznej w Pompejach.

Podczas prac na obrzeżach Pompejów, prowadzonych głównie w celu zabezpieczenia ziemnych skarp oraz pobliskich ścian przed osunięciem, archeolodzy odsłonili też pozostałości stajni i wykonali pełny odlew ciała konia, który padł tam w czasie kataklizmu.

Kilka tygodni wcześniej w pozostałościach łaźni w Pompejach, które uważano za miejsce w pełni zbadane, odkryto w jednym z bocznych pomieszczeń szkielet dziecka w wieku 7-8 lat, które próbowało się tam ukryć pod ścianą. Poprzedni kompletny ludzki szkielet w Pompejach odkryto 20 lat temu, a szkielet dziecka to pierwsze znalezisko tego rodzaju od 50 lat.

Pompeje wpisano, jako obiekt na listę światowego dziedzictwa UNESCO w 1997 roku. (PAP)