25.04.2024
22.05.2018 aktualizacja 22.05.2018

Prof. Michał Grabowski - w International Barcode of Life

Fot. archiwum prof. Michała Grabowskiego Fot. archiwum prof. Michała Grabowskiego

Prof. Michał Grabowski z Katedry Zoologii Bezkręgowców i Hydrobiologii Uniwersytetu Łódzkiego został zaproszony, jako przedstawiciel Polski, do International Barcode of Life (iBOL) - sieci zajmującej się badaniem różnorodności gatunkowej zwierząt i roślin na podstawie "genetycznych kodów kreskowych".

Ta prestiżowa sieć badawcza zajmuje się badaniem różnorodności gatunkowej zwierząt i roślin na podstawie określonych fragmentów genomu, czyli tzw. genetycznych kodów kreskowych - barkodów DNA.

"Dzięki temu zaproszeniu Wydział Biologii i Ochrony Środowiska UŁ stanie się narodowym punktem kontaktowym w jednej z najbardziej pasjonujących specjalności naukowych – badaniu i ochronie różnorodności biologicznej - poprzez szacowanie jej poziomu, przestrzennych wzorców rozmieszczenia oraz odkrywanie i opisywanie nowych gatunków" – ocenił prof. Michał Grabowski.

Nowatorska metoda umożliwiająca nowoczesne identyfikowanie i szeregowanie gatunków za pomocą kodu genetycznego, czyli sekwencji nukleotydów DNA, została opracowana w 2003 r. przez badaczy Uniwersytetu w Guelph w Kanadzie.

W ciągu kolejnych lat naukowcy z całego świata uznali, że jej powszechne wprowadzenie w ogromnym stopniu pomoże usprawnić identyfikację coraz bardziej zagrożonej i coraz szybciej wymierającej fauny i flory. Może też pomóc w zachowaniu jej dla przyszłych pokoleń.

Prof. Grabowski przypomniał, że dotychczasowy sposób badania różnorodności gatunkowej polegał przede wszystkim na definiowaniu gatunków poprzez ich budowę morfologiczną oraz ich późniejsze rozpoznawanie z użyciem tzw. kluczy do oznaczania - również opartych o różnice w wyglądzie zewnętrznym.

Był on skuteczny pod warunkiem, że badany obiekt nie był zniszczony, lub że gatunki różniły się od siebie na tyle, by można je było rozróżnić okiem nieuzbrojonym lub przy pomocy specjalistycznego sprzętu optycznego.

Nowa metoda przypomina nadawanie kodów kreskowych towarom w hipermarkecie – naukowcy wykorzystują do identyfikacji gatunku określony fragment sekwencji DNA, której nie da się pomylić z inną.

"Nowa metoda jest również bardziej efektywna i uniwersalna - umożliwia nie tylko identyfikację całych osobników, ale także ich fragmentów np. włosów, piór oraz śladów biologicznych pozostawionych w środowisku" - dodał łódzki naukowiec.

Do tej pory w ramach sieci badawczej International Barcode of Life współpracowało ze sobą 28 krajów z pięciu kontynentów. Polska będzie siódmym europejskim krajem, który wejdzie z skład tej prestiżowej organizacji. (PAP)