28.03.2024
04.06.2018 aktualizacja 04.06.2018

Niewielka planetoida weszła w ziemską atmosferę

Źródło: NASA/JPL-Caltech Źródło: NASA/JPL-Caltech

Nad Afryką Południową zniszczeniu w atmosferze uległa niewielka planetoida, która była na kursie kolizyjnym z Ziemią. Planetoidę wykryto na kilka godzin przed tym wydarzeniem – poinformowała NASA.

Obiekt oznaczony jako 2018 LA został wykryty w sobotę 2 czerwca przez Catalina Sky Survey, projekt finansowany przez NASA, a prowadzony przez University of Arizona, przeznaczony do wykrywania i śledzenia obiektów przelatujących blisko Ziemi, np. planetoid (asteroid). W momencie pierwszej detekcji ciało znajdowało się w odległości zbliżonej do dystansu Ziemia-Księżyc (choć obliczono to dopiero później).

Po wstępnym obliczeniu orbity automatyczny system zaalarmował pozostałych obserwatorów planetoid, aby przeprowadzić kolejne obserwacje.

Planetoida miała niewielką jasność, jej średnica oszacowana została na dwa metry. Obiekty tej wielkości nie stanowią zagrożenia - powinny ulec zniszczeniu w atmosferze. Dla porównania planetoida, która wybuchła nad Czelabińskiem w Rosji w 2013 roku, miała średnicę ocenianą na 17-20 metrów.

Dane obserwacyjne nie były wystarczające do tego, żeby obliczyć dokładny czas i miejsce wlotu planetoidy 2018 LA w atmosferę naszej planety. Obszar rozciągał się od Afryki Południowej, przez Ocean Indyjski, po Nową Gwineę. Ostatecznie dotarły raporty o jasnym bolidzie nad Botswaną w Afryce, który dostrzeżono w sobotę. Moment wejścia w atmosferę nastąpił o godzinie 16:44 UTC, a prędkość wyniosła 17 km/s. Obiekt uległ dezintegracji kilka kilometrów nad powierzchnią Ziemi, co zaobserwowano w postaci zjawiska bolidu (bardzo jasnego meteoru), który dostrzegli świadkowie. Udało się nawet zarejestrować go na wideo.

„Odkrycie planetoidy 2018 LA jest trzecim przypadkiem, kiedy takie ciało zaobserwowano na trajektorii kolizyjnej z Ziemią” - powiedział Paul Chodas z Center for Near-Earth Object Studies (CNEOS) w Jet Propulsion Laboratory (JPL).

Pierwszym przypadkiem była planetoida 2008 TC3, która wleciała w atmosferę nad północnym Sudanem 7 października 2008 r. Miała 4 metry średnicy i wykryto ją 19 godzin przed kolizją. Drugim ciałem była planetoida 2014 AA, którą wykryto na kilka godzin przed wtargnięciem w atmosferę 1 stycznia 2014 r. nad Oceanem Atlantyckim.

Wszystkie trzy przypadki odkrył przegląd nieba Catalina Sky Survey, a na dodatek ten sam obserwator: Richard Kowalski.

Więcej - na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=rnBvSNYy-EY