12.12.2018
PL EN
05.06.2018 aktualizacja 05.06.2018

Antybakteryjne ekstrakty z bursztynu wśród zwycięzców Gdyńskiego Biznesplanu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Antybakteryjne ekstrakty z bursztynu, aplikacja do analizy i przetwarzania dźwięku i bezalkoholowy napój na bazie herbaty - te pomysły na biznes zwyciężyły w 16. edycji "Gdyńskiego Biznesplanu". Tegoroczna edycja skierowana była wyłącznie do studentów.

Zwycięzców konkursu "Gdyński Biznesplan" ogłoszono podczas gali w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w poniedziałek w Gdyni.

Odpowiedzialne za organizację konkursu, Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości poinformowało, że w konkursie udział wzięły 234 osoby, które zgłosiły 195 oryginalnych pomysłów na biznes. Złożono 45 biznesplanów, z których do finału zakwalifikowano dziewięć projektów – zdaniem jurorów – mających największe szanse na realizację.

Beata Grzegorska z Gdyńskiego Centrum Wspierania Przedsiębiorczości poinformowała, że laureatem tegorocznej edycji jest Igor Kaczmarczyk, autor pomysłu na biznes „Sukcynolab – Antybakteryjne ekstrakty z bursztynu”. Laureat w nagrodę otrzymał 30 tys. zł, wiele nagród rzeczowych i usług ułatwiających rozpoczęcie własnego biznesu. Proponowanym produktem firmy ma być gama aktywnych surowców kosmetycznych lub farmaceutycznych (w szczególności przeciwko antybiotykoopornym szczepom bakteryjnym) produkowanych z bursztynu bałtyckiego dzięki technologii opracowanej w Amber Laboratories.

Paweł Zborny i Mateusz Kaźmierczak otrzymali wyróżnienie za biznesplan dotyczący autorskiej aplikacji LetMeNote do analizy i przetwarzania dźwięku. Podano, że za jej pomocą można przerabiać utwory muzyczne na zapis nutowy komputerowo, z dokładnością do 99 proc. przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów, jakie generowałoby opracowywanie nut przez ludzi. Wyróżnieni otrzymali m.in. 10 tys. złotych.

Drugie wyróżnienie przyznano Mariuszowi Jakubowskiemu za Fairmental #PijeszFair. Biznesplan dotyczy kombuchy, bezalkoholowego napoju na bazie herbaty, który powstaje w procesie fermentacji przy udziale bakterii i drożdży. Słodki napar herbaty zamienia się w okresie od 7 do 20 dni w napój o bardzo dobrych właściwościach zdrowotnych. Wyróżniony otrzymał m.in. 5 tys. złotych.

Prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek podczas uroczystości zapewniał, że „wszystkie projekty, które są zgłaszane do konkursu, otaczane są opieką, wsparciem i doradztwem”. Ocenił, że „jest to ogromny kapitał dla wszystkich tych, którzy w tym konkursie startują”. Prezydent jest przekonany, że „każdy z jego uczestników jest zwycięzcą”.

W tym roku najwięcej pomysłów dotyczyło: gastronomii (28), turystyki, rekreacji, sportu i rozrywki (27), ICT – (24) oraz designu, projektowania i sztuki (23). Ponad 170 pomysłów dotyczyło sektora usług, 24 branży handlowej i 36 produkcyjnej.

Ideą Konkursu jest umożliwienie realizacji pomysłów biznesowych przez ludzi, którzy albo nie mają jakichkolwiek doświadczeń w tym zakresie albo niewielkie i niezbyt udane. Organizatorzy starają się dotrzeć przede wszystkim do osób nie prowadzących jeszcze działalności gospodarczej lub działających na rynku mikro i małych przedsiębiorstw. Tegoroczna edycja skierowana była wyłącznie do studentów. Najwięcej projektów złożyli studenci Uniwersytetu Gdańskiego (88) i Politechniki Gdańskiej (53).

W trakcie konkursu przeprowadzane są szkolenia dla wszystkich uczestników w zakresie prawidłowej konstrukcji biznesplanów oraz zakładania działalności gospodarczej, spotkania z ekspertami w dziedzinie marketingu, księgowości czy prawa. Konkurs ma wspierać indywidualną przedsiębiorczość i pomagać jego uczestnikom w zakresie samorealizacji na rynku pracy.

Warunkiem stawianym laureatom „Gdyńskiego Biznesplanu” jest prowadzenie przyszłej działalności na terenie Gdyni (lub przeniesienie tam obecnej).

W organizowanym w Gdyni od 2003 r. konkursie wzięło udział prawie sześć tysięcy osób, które zgłosiły prawie 5,7 tysiąca pomysłów biznesowych. (PAP)

Autor: Bożena Leszczyńska

bls/ mmu/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2018