25.04.2024
05.06.2018 aktualizacja 05.06.2018

Gdańsk/EkoPark im. Macieja Płażyńskiego powstał na Uniwersytecie Gdańskim

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

7 czerwca na terenie Bałtyckiego Kampusu Uniwersytetu Gdańskiego otwarty zostanie EkoPark im. Macieja Płażyńskiego. W EkoParku będą prowadzone m.in. badania naukowe nad zagrożonymi gatunkami zwierząt.

EkoPark ma spełniać funkcje edukacyjne, naukowe i rekreacyjne. Studenci Wydziałów Biologii i Chemii UG będą mogli brać udział w zajęciach praktycznych prowadzonych na terenie parku, a mieszkańcy Trójmiasta korzystać z obszarów przeznaczonych do rekreacji.

W uniwersyteckim EkoParku została utworzona wystawa rzadkich roślin i zagrożonych gatunków z województwa pomorskiego. Znajdą się tam miedzy innymi brzozy - niskie i karłowate, brzęki oraz byliny – rosiczki i ostnice. Ekspozycja ta ma mieć charakter edukacyjny.

Na terenie parku będą także prowadzone badania naukowe nad gatunkami zagrożonymi, które wymagają specjalnej troski. Naukowcy skupią się na zabezpieczeniu różnorodności genetycznej takich gatunków jak rosiczka czy brzoza karłowata. Od roślin będą pobierane nasiona, by potem móc utworzyć z nich kopię do prowadzenia dalszych badań naukowych.

Jak informuje rzecznik Uniwersytetu Gdańskiego Beata Czechowska-Derkacz w przesłanym PAP komunikacie, teren EcoParku został zaprojektowany w taki sposób by wyeksponować rośliny niskie, drzewa i krzewy. Zostały tu utworzone trzy ścieżki edukacyjne z przyrody ożywionej i nieożywionej. Na terenie parku znajdują się także dwa ozdobne zbiorniki wodne, które będą służyć rozrodowi płazów, owadów i bezkręgowców. Dla odwiedzających utworzono także miejsca do wypoczynku.

Senat UG na swoim posiedzeniu 27 kwietnia 2017 roku postanowił, że EkoPark będzie nosił imię Macieja Płażyńskiego, absolwenta Uniwersytetu Gdańskiego, Marszałka Sejmu II kadencji. To on, jako Marszałek Województwa Pomorskiego przyczynił się do przekazania terenów pod Bałtycki Kampus UG. (PAP)