28.03.2024
10.06.2018 aktualizacja 10.06.2018

Ziemia wcześnie stała się gościnna dla życia

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zaledwie 350 mln lat od uformowania się naszej planety w Układzie Słonecznym mogła powstać skorupa ziemska, co oznacza, że Ziemia mogła być zdatna do życia znacznie wcześniej niż przypuszczano – piszą naukowcy na łamach tygodnika „PNAS”.

Dowodzą tego badania geologiczne przeprowadzone w północnej Kanadzie. Stront zawarty w skałach świadczy o tym, że kontynentalna skorupa ziemska mogła się uformować setki milionów lat wcześniej, niż dotąd przypuszczano. Skały kontynentalnej skorupy są bogatsze w kluczowe dla życia składniki mineralne niż skały wulkaniczne.

„Nasze wyniki wpisują się w inne, coraz liczniejsze świadectwa, w tym dotyczące skał w zachodniej Australii, które mówią o tym, że na wczesnej Ziemi kontynentalna skorupa mogła ukształtować się w czasie pierwszych 350 mln lat od uformowania się Układu Słonecznego” - wyjaśnia Patrick Boehnke z University of Chicago (USA).

Jak dodaje, podważa to dotychczasowy punkt widzenia, że w ciągu pierwszych 500 mln lat skorupa ziemska była piekielnie gorąca i sucha.

Badania były możliwe dzięki zaawansowanemu urządzeniu o nazwie Chicago Instrument for Laser Ionization (CHILI), który umożliwia dokładne „policzenie” atomów takich jak stront w próbkach. Próbki skalne, które były badane przez naukowców, mierzą zaledwie ok. pięciu mikronów średnicy.

Niedawno zespół, w którego skład wchodził Boehnke, dowiódł, że deszcze padały na Ziemi ok. 2,5 mld lat temu, dużo wcześniej niż sądzono.

Więcej: http://news.uchicago.edu/article/2018/06/04/earth-could-have-supported-crust-life-earlier-thought