29.03.2024
02.07.2018 aktualizacja 02.07.2018

Ogłoszono nową datę wystrzelenia następcy Kosmicznego Teleskopu Hubble’a

Artystyczna wizja Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Źródło: NASA. Artystyczna wizja Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Źródło: NASA.

Pod koniec marca 2021 roku wystartuje Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST), będący następcą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a - poinformowały NASA oraz Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).

Po ukończeniu oceny postępu prac nad Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba (JWST), dokonanej przez niezależną komisję, NASA podjęła decyzję o kolejnym opóźnieniu terminu wystrzelenia tego teleskopu. Nowa data to 30 marca 2021 r. Poprzednio była mowa o maju 2020 roku, który to termin już i tak oznaczał spóźnienie.

Po tych zmianach całkowity koszt teleskopu od momentu jego powstawania do zakończenia użytkowania jest szacowany na 9,66 miliarda dolarów.

Swoją opóźniającą decyzję NASA podjęła na podstawie wskazań raportu komisji, w którym wykazano, iż problemy techniczne i błędy ludzkie miały spory wpływ na niedotrzymanie harmonogramu przygotowywania teleskopu do lotu w kosmos. Agencja wskazuje, że proces integrowania i testowania poszczególnych elementów teleskopu jest bardziej złożony niż w przypadku zwykłej misji kosmicznej.

Teleskop JWST ma zostać wystrzelony za pomocą europejskiej rakiety Ariane 5 z kosmodromu w Kourou w Gujanie Francuskiej. Projekt prowadzony jest przez NASA we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Kanadyjską Agencją Kosmiczną.

„Teleskop Webba jest kluczowy dla następnej generacji badań naukowych po Teleskopie Hubble’a. Dokona niesamowitych rzeczy, takich których nie byliśmy w stanie osiągnąć do tej pory – spojrzy na inne galaktyki i zobaczy światło z samych początków czasu” - tak znaczenie budowanego instrumentu podkreślił Jim Bridenstine, administrator NASA. Jednocześnie wskazał, że pomimo wielu wyzwań, jednogłośnie zgodzono się na zastosowanie zaleceń komisji. (PAP)