22.11.2018
PL EN
09.07.2018 aktualizacja 09.07.2018

Ludzie o niskim statusie chętnie dzielą się swoimi pieniędzmi

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Osoby posiadające niski status ekonomiczny wykazują większą wolę współpracy i chętniej dzielą się swoimi zasobami niż osoby o wysokim statusie – twierdzą badacze z Uniwersytetu Królowej Marii w Londynie (W. Brytania).

Do takich wniosków naukowcy doszli po przeanalizowaniu zachowań ochotników grających w psychologiczne gry ekonomiczne. Wyniki badania opublikowano na łamach „Basic and Applied Social Psychology” (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01973533.2018.1463225).

W ramach eksperymentów specjaliści przypisywali uczestnikom określony status – wyższy lub niższy. Status ten zależał od włożonego wysiłku (status osiągnięty) lub był kwestią przypadku (status przypisany). Wyznaczał on ilość przydzielanych później pieniędzy.

Zadaniem badanych było podejmowanie decyzji odnośnie tego, ile pieniędzy zostawić dla siebie, a ile włożyć do wspólnej puli, której zawartość była na końcu rozdzielana pomiędzy wszystkich graczy.

Wyniki badania pokazały, że osoby z niskim statusem wkładały do puli więcej pieniędzy. Osoby z wysokim statusem, zwłaszcza te ze statusem osiągniętym, wolały zachować więcej funduszy na własny użytek.

„U osób z wysokim statusem sposób jego zdobycia - na drodze przypadku lub włożonego wysiłku – wyznaczał poziom przejawianej kooperacji. Nie działo się tak u osób z niskim statusem. Sposób zdobycia niskiego statusu nie wpływał na zachowanie podczas gry” – mówi dr Magda Osman, główna autorka badania.

„Jeśli zdobywasz wysoki status poprzez wysiłek, a nie przypadkowo, wolisz zachować fundusze dla siebie. Jeśli twój status jest ograniczony, przyjmujesz strategię sprzyjającą jego zwiększeniu, czyli współpracujesz. Istota sprawy polega na tym, że nawet gdy zachowujesz się kooperatywnie, nie robisz tego z pobudek czysto altruistycznych” – dodaje badaczka.

Naukowcy wykazali bowiem, że poziom empatii osób badanych nie wpływa na ich skłonność do zachowań prospołecznych.

„Wiele mówi się o tym, że empatia jest jak klej, który spaja ludzi i zachęca ich do działania na rzecz społeczeństwa. Nasze badanie pokazuje, że gdy w grę wchodzą pieniądze, empatia nie odgrywa dosłownie żadnej roli w promowaniu zachowań prospołecznych” – podsumowuje dr Osman. (PAP)

ooo/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2018