20.04.2024
17.07.2018 aktualizacja 17.07.2018

Nowe geny raka odkryte dzięki analizie genomów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nowa metoda analizy pozwoliła zidentyfikować kolejne mutacje genów sprzyjające nowotworom na podstawie powszechnie dostępnych danych genetycznych - informuje pismo „Nature Communications”.

Nowotworom sprzyjają różnorodne czynniki genetyczne. Niektóre mutacje są dziedziczone po rodzicach, inne powstają w ciągu całego życia pod wpływem czynników środowiskowych czy błędów w kopiowaniu DNA.

Sekwencjonowanie genomu na dużą skalę zrewolucjonizowało rozpoznawanie nowotworów wywoływanych przez tę ostatnią grupę mutacji - mutacje somatyczne. Nie było jednak tak skuteczne w identyfikacji sprzyjających nowotworom odziedziczonych wariantów genetycznych. Głównym źródłem identyfikacji mutacji odziedziczonych nadal są badania rodzinne.

Naukowcy z Center for Genomic Regulation (CRG) w Barcelonie opracowali metodę analizy statystycznej ALFRED i zidentyfikowali dzięki niej 13 genów, które prawdopodobnie sprzyjają nowotworom. W przypadku dziesięciu z tych genów rakotwórczość ich mutacji nie była wcześniej znana. Nowa metoda pozwala znaleźć mutacje nawet bez korzystania z próbki kontrolnej – nie trzeba zatem porównywać pacjentów z grupą ludzi zdrowych.

W badaniu przeanalizowano sekwencje genomów ponad 10 tys. pacjentów z 30 różnymi typami nowotworów, identyfikując zarówno znane już, jak i wcześniej nieznane geny prawdopodobnie sprzyjające nowotworom. Okazały się one mieć istotny związek z chorobą – występują w 14 proc. guzów jajnika, 7 proc. raków piersi i około 1 na 50 wszystkich nowotworów. Na przykład odziedziczone warianty jednego z nowo proponowanych genów ryzyka - NSD1 - mogą być obecne co najmniej u 3 na 1000 pacjentów z nowotworami.

Jak zaznaczyli autorzy badań, im więcej udaje się poznać genów sprzyjających nowotworom, tym większe są możliwości diagnostyki i leczenia.

Wykorzystane do analizy dane pochodziły z kilku badań onkologicznych z całego świata, w tym projektu The Cancer Genome Atlas (TCGA), a także z kilku projektów nie mających nic wspólnego z badaniami nad rakiem. Jak podkreślają autorzy, ich sukces zwraca uwagę na korzyści z publicznego dostępu do tego rodzaju danych, pochodzących z różnych krajów, szpitali, od różnych grup chorych. (PAP)