28.03.2024
18.07.2018 aktualizacja 18.07.2018

Pierwszy Dzień Mszaka, czyli święto miniaturowych roślin

Bagnik, błotniszek, dwurożek, rozłupek – to tylko niektóre rodzaje mszaków, mało znanych miniaturowych roślin, które chronią glebę przed wysuszeniem czy wykorzystywane są w kosmetyce. Niestety wiele mszaków zagrożonych jest wyginięciem. O ich różnorodności i znaczeniu w przyrodzie ma przypomnieć pierwszy Dzień Mszaka, który pod koniec września odbędzie się w Łodzi.

„Dzień Mszaka jest inicjatywą mającą zwrócić uwagę na różnorodność biologiczną roślin, które mijamy każdego dnia, a których znaczenia na ogół nie doceniamy lub wręcz ich nie znamy” - mówi dr Radomir Jaskuła z fundacji Biodiversitatis, współorganizatora wydarzenia.

Choć mszaki skupiają ponad 20 tysięcy gatunków, z czego ponad 900 występuje w Polsce, są słabo znaną grupą roślin. Tymczasem gatunki klasyfikowane w tej grupie mają kolosalne znaczenie w przyrodzie, m.in. chroniąc glebę przed wysuszeniem i wypłukaniem.

Rośliny te często nie przekraczają wielkością 1-2 cm; żyją na drzewach, murach, glebie, ale także na odchodach zwierząt. Bardzo często są roślinami pionierskimi, zasiedlającymi obszary niedostępne dla innych roślin, tj. szczeliny skalne czy wejścia do jaskiń.

Mszaki są także regularnie wykorzystywane w przemyśle kosmetycznym i medycznym, a w ostatnich latach coraz częściej do tworzenia zielonych ścian na murach domów. „Niestety wiele z nich jest obecnie zagrożonych wyginięciem” - podkreśla dr Jaskuła.

Pierwszy Dzień Mszaka zaplanowano na 29 września. Otwarte i bezpłatne warsztaty odbywać się będą w siedzibie Oddziału Terenowego Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich w Łodzi-Łagiewnikach. Impreza, która adresowana jest głównie do amatorów i miłośników przyrody, ma przede wszystkim charakter edukacyjny i popularyzatorski. Warsztaty terenowe poprzedzone będą prelekcją o roli mszaków w przyrodzie i różnorodności tych roślin w Polsce. Ekspertką, która poprowadzi imprezę, będzie dr Monika Staniaszek-Kik z Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego.

"W trakcie warsztatów uczestnicy będą mogli nie tylko zapoznać się z siedliskami, w których występują mszaki, ale także przyjrzeć się im z bliska podczas prac laboratoryjnych” - zapowiada dr Staniszek-Kik.

Jak podkreśla, już same nazwy niektórych miniaturowych roślin zachęcają do ich bliższego poznania. Są wśród nich m.in. takie rodzaje jak bagnik, błotniszek, dwurożek, rozłupek, szurpek, tępoząb czy ślimakobrzeżek.

Organizatorami pierwszej edycji Dnia Mszaka są: Fundacja Biodiversitatis, Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego, Wydział Biologii i Ochrony Środowiska UŁ, Sekcja Briologiczna Polskiego Towarzystwa Botanicznego oraz Miesięcznik „Dzikie Życie”. Dodatkowe informacje o imprezie znaleźć można na profilu Fundacji Biodiversitatis na Facebook`u (https://www.facebook.com/Biodiversitatis/).

szu/ agt/