24.04.2024
27.07.2018 aktualizacja 27.07.2018

Nowe zdjęcia Marsa i Saturna z Teleskopu Hubble’a

Porównanie zdjęć Marsa z opozycji w 2016 roku i obecnej (2018 r.). Na prawym zdjęciu wyraźnie widać jaki negatywny wpływ na przezroczystość atmosfery marsjańskiej ma trwające obecnie wielka burza pyłowa. Źródło: NASA, ESA, STScI. Porównanie zdjęć Marsa z opozycji w 2016 roku i obecnej (2018 r.). Na prawym zdjęciu wyraźnie widać jaki negatywny wpływ na przezroczystość atmosfery marsjańskiej ma trwające obecnie wielka burza pyłowa. Źródło: NASA, ESA, STScI.

W ostatnim czasie zarówno Saturn, jak i Mars znajdują się niemal w tzw. opozycji, a to oznacza, że są blisko Ziemi w swoim ruchu orbitalnym. Astronomowie wykorzystali ten fakt do uzyskania nowych, szczegółowych fotografii obu obiektów.

Zdjęcia zostały opublikowane na stronie internetowej Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Fotografia Saturna została wykonana 6 czerwca b.r. W tym dniu planeta znajdowała się 1,4 miliarda kilometrów od Ziemi. Na zdjęciu widać bardzo dobrze system pierścieni Saturna. Jest on obecnie w pobliżu swojego maksymalnego nachylenia względem Ziemi, dzięki czemu można dokładnie zobaczyć strukturę pierścieni i przerw pomiędzy nimi.

Dodatkowo na fotografii Saturna można dostrzec heksagonalną strukturę wokół bieguna północnego. Jest to utrzymujący się stabilnie układ wiatrów. Jego istnienie odkryto w 1981 roku podczas przelotu sondy Voyager 1 koło planety. Jasny obszar na dolnej krawędzi najnowszego zdjęcia to pozostałości po burzy. Na zdjęciu w szerszej perspektywie widać także sześć z 62 księżyców Saturna (Dione, Enceladus, Tetyda, Janus, Epimeteusz, Mimas). Najmniejszy na zdjęciu Epimeteusz ma rozmiary 143 x 108 x 98 kilometrów.

Z kolei zdjęcie Marsa zostało wykonane 18 lipca b.r. Obecnie na Czerwonej Planecie szaleje gigantyczna burza pyłowa, co można dostrzec na fotografii. Struktury na powierzchni są gorzej dostrzegalne, względnie dobrze widać jedynie białe czapy polarne oraz obszar Terra Meridiani, krater Schiaparelli i Hellas Basin, aczkolwiek nieco rozmyte.

Dzięki porównaniu najnowszych zdjęć obu planet z dawniejszymi fotografiami wykonywanymi przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a, a także inne teleskopy, naukowcy mogą badać, w jaki sposób wielkoskalowe struktury i układy chmur na planetach zmieniają się w czasie.

Opozycja Marsa nastąpi w piątek 27 lipca, natomiast w przypadku Saturna wydarzyło się to 27 czerwca. W trakcie opozycji planeta znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce, dodatkowo wszystkie trzy ciała są ustawione w jednej linii.

Kosmiczny Teleskop Hubble’a znajduje się na orbicie okołoziemskiej. Misja jest prowadzona przez NASA we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA). (PAP)