Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
31.07.2018 aktualizacja 31.07.2018

Telefon na wykładzie to gorsza ocena na egzaminie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Studenci, którzy podczas wykładów korzystają z urządzeń elektronicznych, jak tablety czy telefony komórkowe - w celach nienaukowych - gorzej radzą sobie podczas końcowych egzaminów – czytamy w magazynie „Educational Psychology”.

Studenci, którzy nie używają takich sprzętów sami, ale uczestniczą w zajęciach, gdzie dopuszcza się korzystanie z nich, również mają gorsze oceny. Sugeruje to, że używanie telefonów i tabletów w takich miejscach wpływa ujemnie na naukę w grupie.

Badacze z amerykańskiego Rutgers University przeprowadzili eksperyment na swojej uczelni, aby sprawdzić, czy dzielenie uwagi pomiędzy sprzęty elektroniczne a wykładowcę podczas zajęć wypływa na wyniki studentów w testach i egzaminie końcowym.

W eksperymencie trwającym jeden semestr uczestniczyło 118 studentów psychologii z Rutgers University. Na połowie wykładów zakazane było używanie laptopów, telefonów i tabletów, natomiast na drugiej połowie można było z nich korzystać. Tam, gdzie sprzętami można było się posługiwać, studenci mieli zapisywać, czy używali ich w tym czasie do celów nienaukowych.

Badanie wykazało, że urządzenia nie obniżały studenckich ocen z testów w trakcie zajęć, natomiast obniżały wyniki z końcowych egzaminów o co najmniej 5 proc. lub pół oceny. Świadczy to o tym, że rozpraszanie uwagi na zajęciach wpływa głównie na pamięć długotrwałą, bo studenci mniej później pamiętali.

Co więcej, kiedy używanie telefonów i tabletów było dozwolone, tracili na tym również studenci, którzy wcale nie mieli urządzeń w rękach.

"Te doniesienia powinny zaalarmować wielu studentów i wykładowców, że dzielenie uwagi na wykładach w podstępny sposób powoduje, że na egzaminie wypada się gorzej, co skutkuje gorszą oceną – powiedział główny autor badania prof. Arnold Glass. - Wykładowcy powinni wyjaśniać studentom, jak niekorzystny wpływ na pamięć ma takie rozpraszanie uwagi – nie tylko w przypadku ich samych, ale i całej grupy".

Zdaniem naukowców to pierwsze badanie pokazujące związek przyczynowo-skutkowy między korzystaniem z urządzeń elektronicznych a późniejszym wynikiem egzaminu. (PAP)

mrt/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024