22.10.2018
PL EN
09.08.2018 aktualizacja 09.08.2018

Intelekt ma związek z postawą ciała

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Wyprostowana pozycja "sprzyja" umiejętnościom matematycznym, na co wskazuje eksperyment z udziałem studentów. Według jego autorów podobny efekt można wykorzystać w innych dziedzinach i sytuacjach, np. podczas występów muzycznych czy publicznych wystąpień.

Dość łatwo można zaobserwować, że stan umysłu człowieka wpływa na jego postawę ciała. W inny sposób będzie np. stała osoba pewna siebie, a w inny - przestraszona. Okazuje się jednak, że istnieje też zależność odwrotna. "Dla ludzi, którzy nie czują się pewni z matematyki, pozycja może mieć ogromne znaczenie" - mówi prof. Erik Peper z San Francisco State University, autor pracy opublikowanej w piśmie "NeuroRegulation".

"Zapadnięta postawa ich tłumi, a ich mózgi nie pracują tak dobrze, jak by mogły. Osoby takie nie mogą myśleć zbyt jasno" - twierdzi badacz.

Do takich wniosków prof. Peper i jego zespół doszli po doświadczeniu z udziałem 125 studentów. W ramach tego projektu ochotnicy wykonywali konkretne zadanie: od liczby 843 odejmowali liczbę 7. Robili to w pozysji wyprostowanej lub przykurczonej. Ponad połowa (56 proc.) ochotników stwierdziła, że liczyło się łatwiej z wyprostowanym ciałem.

To nie wszystko. Wcześniej uczestnicy poddali się testom sprawdzającym poziom zdenerwowania w czasie egzaminów i rozwiązywania zadań z matematyki. Opisywali też fizyczne objawy temu towarzyszące.

Okazało się, że osoby podchodzące do liczenia bez większego napięcia również mówiły o korzyściach z lepszej postawy. Jednak na zmianie postawy ciała wyraźnie więcej zyskiwały te osoby, które nie były pewne swoich matematycznych umiejętności.

Naukowcy proponują wyjaśnienie tej zbieżności. Ich zdaniem przygarbienie to postawa defensywna, która może powodować, że w mózgu i całym ciele ożywają wcześniejsze, negatywne wspomnienia.

Według autorów badania przyjęcie właściwej postawy może pomóc w różnego rodzaju sytuacjach, niekoniecznie związanych z matematyką. Mogą z niej skorzystać np. sportowcy, muzycy czy mówcy.

"Mamy wybór" - mówi prof. Peper. "Rzecz polega na wykorzystaniu pozycji dającej pewność siebie - do poprawy koncentracji" - wyjaśnia specjalista w dziedzinie edukacji zdrowotnej.

Jak twierdzą badacze, właściwa pozycja może szczególnie pomagać w sytuacji tzw. zagrożenia stereotypem, kiedy ktoś - często niesłusznie - traktowany jest przez innych jako osoba o mniejszych umiejętnościach.

"Sama byłam niepewna, jeśli chodzi o moje zdolności matematyczne, nawet kiedy radziłam sobie doskonale w innych dziedzinach. Nasze relacje z matematyką tworzymy już w szkole podstawowej. Negatywne opinie o nas samych możemy nieść potem przez całe życie, co wpływa na postrzeganie samego siebie" - mówi jedna z autorek publikacji, Lauren Mason.

"Postawa ciała, jaką przybieramy - i to, w jakie wchodzimy w interakcje z otaczającą nas przestrzenią, zmienia nie tylko sposób, w jaki inni na nas patrzą, ale także sposób, w jaki postrzegamy samych siebie” - twierdzi badaczka.

Więcej informacji na stronie: https://news.sfsu.edu/news-story/math-good-posture-better-scores (PAP)

mat/ zan/

Copyright © Fundacja PAP 2018