14.12.2018
PL EN
29.09.2018 aktualizacja 29.09.2018

Noc w Instytucie Lotnictwa - 12 października w stolicy

Warszawa, 15.10.2010. Samolot Bies w Warszawskim Instytucie Lotnictwa.  (cat) PAP/Tomasz Gze Warszawa, 15.10.2010. Samolot Bies w Warszawskim Instytucie Lotnictwa. (cat) PAP/Tomasz Gze

Pasjonaci lotnictwa, miłośnicy technologii lotniczych i kosmicznych będą mogli spędzić ciekawą Noc w Instytucie Lotnictwa. Nowoczesne i zabytkowe samoloty, bezzałogowce, śmigłowce i inne konstrukcje latające będzie można oglądać bezpłatnie 12 października w Warszawie.

Na Nocy w Instytucie Lotnictwa w Warszawie będzie można spotkać pilotów cywilnych i wojskowych, spadochroniarzy, przedstawicieli warszawskich lotnisk, inżynierów, astronomów, kosmonautów. Naukowcy i studenci uczelni oraz instytutów zaprezentują swoje osiągnięcia i zainteresowania badawcze. Goście zwiedzą niedostępne na co dzień laboratoria instytutu.

Noc w Instytucie Lotnictwa każdego roku przyciąga coraz większa liczbę wielbicieli lotnictwa. W ubiegłym roku w różnych wydarzeniach związanych z instytutem uczestniczyło prawie 37 tysięcy osób. Impreza jest skierowana do wszystkich osób, które są ciekawe świata, nauki i techniki i lubią aktywnie spędzać czas wolny. Organizatorzy zapraszają całe rodziny, na której - poza programowymi wydarzeniami - czekają niespodzianki, konkursy, gry oraz inne atrakcje związane z lotnictwem, nowymi technologiami i kosmosem.

Pokazy, wystawy i zabawy edukacyjne oraz popularnonaukowe spotkania z inżynierami w tym roku będą połączone z obchodami setnej rocznicy lotnictwa polskiego.

Instytut Lotnictwa prowadzi prace naukowo-badawcze dla przemysłu lotniczego, kosmicznego, motoryzacyjnego, budowniczego, energetycznego, chemicznego, stoczniowego, zbrojeniowego oraz sportu. Do jego największych osiągnięć ostatnich lat należy opracowanie rakiety ILR-33 „Bursztyn”. Projekt zrealizowano w Centrum Technologii Kosmicznych, które rozwija w Polsce technologię rakiet sondujących i nośnych. Inżynierowie pracują nad wynoszeniem niewielkich mas użytecznych (tzw. payloadu) na pułapy do 100 km.

Osiągnięciem na skalę światową było zaprojektowanie krawędzi spływu skrzydła do samolotu Airbus A350XWB-1000. Naukowcy z Instytutu Lotnictwa zaprojektowali i wdrożyli do produkcji turbiny jednego z największych na świecie silników lotniczych. Turbowentylatorowy GEnx (General Electric Next Generation) jest najlepiej sprzedającym się w historii firmy General Electric silnikiem o dużym ciągu.

Efektem pracy inżynierów instytutu jest również komputerowa metoda oceny bezpieczeństwa samolotu w trakcie badań w locie. Kolejne ważne osiągnięcie to metoda uzyskiwania nadtlenku wodoru klasy http. Zastępuje on dotychczas stosowaną, niezwykle szkodliwą hydrazynę.

Opracowany w Instytucie Lotnictwa mechanizm koncepcji blokady niekontrolowanego wycieku węglowodorów w rurociągach umożliwił usunięcie słynnej awarii wycieku ropy naftowej w Zatoce Meksykańskiej. Pod kierownictwem prof. dr. hab. inż. Piotra Wolańskiego powstał z kolei unikatowy silnik turboodrzutowy, wyposażony w detonacyjną komorę spalania.

Instytut Lotnictwa otworzył jedno z najnowocześniejszych w skali światowej Centrum Turbin Gazowych. Na jego wyposażeniu jest największa w Europie komora próżniowa do badań silników lotniczych i turbin przemysłowych.

To Instytut Lotnictwa zaproponował, wypromował i wprowadził jako cel strategiczny Unii Europejskiej zagadnienie profesjonalnego wykorzystania do transportu systemu samolotów lekkich (Small Air Transport – SAT).

To tylko niektóre karty ze stuletniej historii polskiego lotnictwa i badań na rzecz przemysłu, które zostaną odkryte przed gośćmi wyjątkowej nocy z nauką. Tegoroczna edycja odbędzie się 12 października 2018 roku w godz. 17.00-23.00 na terenie Instytutu Lotnictwa w Warszawie, przy Al. Krakowskiej 110/114.

Serwis "Nauka w Polsce" jest patronem medialnym wydarzenia.

PAP – Nauka w Polsce

kol/ zan/

Copyright © Fundacja PAP 2018