Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
27.08.2018 aktualizacja 27.08.2018

Spotkanie z wirtualnym psem zapobiegnie pogryzieniom

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Wirtualny pies, którego stworzyli specjaliści z brytyjskiego University of Liverpool, może już niedługo pomóc w zapobieganiu pogryzieniom – informuje uczelnia na swojej stronie internetowej.

Uniwersyteckie Virtual Engineering Centre (VEC) w porozumieniu z organizacją charytatywną Dogs Trust i behawiorystami zwierzęcymi z University of Liverpool opracowało koncepcję symulatora wirtualnej rzeczywistości (VR), dzięki któremu ludzie mogą wchodzić w interakcję z psem wykazującym oznaki agresji, w kontrolowanych i bezpiecznych warunkach.

Chodzi o to, aby pomóc dorosłym i dzieciom rozpoznawać zachowania psów, które potencjalnie mogą prowadzić do ataku, jeśli nie zostaną właściwie zinterpretowane.

W 2013 roku w Wielkiej Brytanii odnotowano ponad 6,7 tys. przypadków hospitalizacji z powodu pogryzień przez psy, ale naukowcy z Liverpoolu sugerują, że takich zdarzeń mogło być o wiele więcej.

Członkom organizacji Dogs Trust zależało na lepszej edukacji dzieci i dorosłych w zakresie kontaktów z psami, dlatego chcieli sprawdzić, czy technologia komputerowa może pomóc ludziom w identyfikowaniu poprzedzających atak, niebezpiecznych zachowań demonstrowanych przez psy.

Uniwersyteccy behawioryści i psycholodzy czuwali nad tym, aby psi język ciała i szczegóły zaprezentowane w wirtualnej rzeczywistości były nie tylko realistyczne, ale i odzwierciedlały zachowanie prawdziwych czworonogów.

Kiedy użytkownik zbliża się do zwierzęcia, zachowanie i język ciała psa stopniowo się zmienia; zaczyna on wykazywać oznaki niepokoju, m.in. oblizując wargi, obniżając głowę i ciało, podnosząc przednią łapę, warcząc i pokazując zęby. Te zachowania wchodzą w skład tzw. drabiny agresji i świadczą o tym, że pies nie chce, aby do niego podchodzono.

„To był naprawdę interesujący projekt z ekscytującym potencjałem na przyszłość. Następny krok to dopracowanie szczegółów otoczenia, aby symulacja była tak realistyczna, jak to możliwe. Kolejne wersje będą też prezentowały szersze spektrum psich zachowań i reakcji na działania użytkownika” - zapewnia Iain Cant, szef zespołu wizualizacji VEC.

PAP - Nauka w Polsce

mrt/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024