28.03.2024
05.09.2018 aktualizacja 05.09.2018

Ludzkich genów znowu mniej

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nowe badania wskazują, że liczba kodujących białka genów może być u człowieka nawet o 20 proc. mniejsza niż się wcześniej wydawało - informuje pismo "Nucleic Acids Research”.

Jeszcze 20 lat temu uważano, że ludzki genom liczy około 100 000 genów, ale ich szacowana liczba stale się zmniejszała. W 15 lat po zsekwencjonowaniu ludzkiego genomu nowe badania, przeprowadzone przez międzynarodowy zespół pod kierunkiem naukowców z hiszpańskiego Centro Nacional de Investigaciones Oncologicas (CNIO) sugerują, że nasz genom zawiera tylko 19 000 genów kodujących (takich, dzięki którym wytwarzane są białka). To o około 20 proc. mniej niż wcześniej szacowano.

Badanie ludzkiego genomu ma kluczowe znaczenie w badaniu wielu chorób, takich jak nowotwory czy choroby układu krążenia. Od roku 2003, gdy ukończono sekwencjonowanie naszego genomu, eksperci z całego świata pracują nad skompilowaniem ostatecznego ludzkiego proteomu (całkowita liczba białek wytwarzanych dzięki genom) oraz genów, które je kodują. To ogromne zadanie, biorąc pod uwagę złożoność ludzkiego genomu i fakt, że mamy około 20 000 oddzielnych genów kodujących.(PAP)