Nauka dla Społeczeństwa

19.03.2024
PL EN
17.09.2018 aktualizacja 17.09.2018

Szybka nauka to trwała nauka

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Osoby, które uczą się szybciej, mają często również lepszą pamięć długotrwałą - twierdzą naukowcy, których wnioski publikuje pismo "Psychological Science".

Naukowcy z Uniwersytetu Waszyngtońskiego w St. Louis rekrutowali do badań blisko 300 osób, których zadaniem było nauczyć się przez dwa dni 90 par słów, z których jedno było w języku angielskim, a drugie w języku litewskim (po 45 par słów dziennie).

Każdego dnia badani wypełniali test, podczas którego wpisywali angielski odpowiednik słowa podanego w języku litewskim. Jeśli odpowiedź była błędna, wyświetlała się informacja z prawidłowym tłumaczeniem, a słowo pojawiało się ponownie w kolejnym teście. Pozwalało to zmierzyć szybkość uczenia się na podstawie liczby testów potrzebnych do prawidłowego przetłumaczenia wszystkich słów. Potem uczestnicy grali w grę mającą na celu rozproszenie ich uwagi, a następnie wypełnili ostateczny test.

Okazało się, że osoby, które osiągnęły lepszy wynik podczas pierwszego testu, uczyły się szybciej, tj. potrzebowały mniej powtórzeń testu, aby prawidłowo przetłumaczyć wszystkie słowa, a także pamiętały więcej podczas ostatniego testu.

"W przypadku każdej z osób początkowa szybkość uczenia się była silnym wyznacznikiem dłuższego zapisania się informacji w pamięci" - mówi współautorka analizy dr Kathleen B. McDermott.

Podczas kolejnych badań naukowcy mierzyli aktywność mózgów 92 osób podczas wykonywania tego samego zadania. Po trzech latach test powtórzono (zgłosiła się ponad połowa uczestników).

Osoby, które uczyły się szybciej za pierwszym razem, szybciej zapamiętywały nowe słowa także po upływie trzech lat. Miały także lepsze wyniki badań ogólnej szybkości przetwarzania informacji, pamięci i zdolności intelektualnych.

Wcześniejsze analizy sugerują, że różnice w skuteczności uczenia się mają związek ze zdolnością alokacji zasobów uwagi. Lepsze wyniki osiągały osoby z mniejszą aktywnością neuronalną w obszarze mózgu odpowiedzialnym za tzw. tryb domyślny (aktywność tego obszaru zmniejsza się, gdy koncentrujemy się na wykonywaniu jakiegoś zadania).

Jak podkreślają autorzy, wyniki tych badań są pożytecznie nie tylko z punktu widzenia edukacji, ale także łagodzenia problemów z pamięcią u osób starszych lub cierpiących na choroby neurodegeneracyjne.(PAP).

koc/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024