19.04.2024
20.09.2018 aktualizacja 20.09.2018

Nowy gatunek koralowca odkryty w Panamie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nowy, krwistoczerwony koralowiec ośmiopromienny został odkryty w Panamie. Zaobserwowano go w słabo oświetlonej części rafy 60 km od panamskiego wybrzeża Pacyfiku.

Naukowcy ustanowili nowy gatunek Thesea dalioi, porównując jego właściwości – grubość czułków i czerwony kolor – z jedynym przedstawicielem tego rodzaju występującym we wschodnim Pacyfiku, T. variabilis. Nowego koralowca nazwano na cześć inwestora i filantropa Raya Dalio, wspierającego eksplorację wód morskich.

W badaniach opisanych w magazynie „Bulletin of Marine Science” wzięli udział naukowcy ze Smithsonian Tropical Research Institute w Panamie (STRI) i Centro de Investigación en Ciencias del Mar y Limnología (CIMAR) na University of Costa Rica.

Thesea dalioi został odkryty na mieliźnie Hannibal Bank, stanowiącej część Parku Narodowego Coiba i znajdującej się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. To miejsce o wyjątkowej bioróżnorodności jest badane od niedawna. „Po zaledwie dwóch ekspedycjach pojazdami podwodnymi na głębokość 300 metrów zidentyfikowaliśmy 17 gatunków koralowców ośmiopromiennych, w tym odkryliśmy trzy nowe gatunki” - powiedział ekolog morski ze STRI Hector M. Guzman, jeden z autorów badania.

T. dalioi wchodzi w skład tzw. rafy mezofotycznej, na której występują zarówno koralowce i glony potrzebujące światła, jak i organizmy żyjące w słabiej oświetlonych wodach. Są to kruche ekosystemy z mnogością korali, glonów i gąbek, zaniedbywane w większości projektów ochrony raf ze względu na trudną dostępność.

„Nasze badanie powinno stanowić bazę do dalszych studiów nad rodzajem Thesea. Przyczynia się też do poszerzenia wiedzy o różnorodności i rozmieszczeniu koralowców ośmiopromiennych w strefie mezofotycznej wschodniego Pacyfiku” - powiedziała biolog morski Odalisca Breedy z CIMAR, autorka badania.

Guzman przypomniał, że badania medyczne wykazały szereg korzyści terapeutycznych płynących z wykorzystywania koralowców, m.in. ich działanie przeciwzapalne i antynowotworowe. (PAP)