Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
25.09.2018 aktualizacja 25.09.2018

Solarny pojazd studentów PŁ zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu w Belgii

Źródło: Politechnika Łódzka Źródło: Politechnika Łódzka

Zespół Lodz Solar Team z Politechniki Łódzkiej zwyciężył w kategorii pojazdów miejskich w 24-godzinnym międzynarodowym wyścigu pojazdów elektrycznych napędzanych energią słoneczną - iLumen European Solar Challenge. Zawody odbyły się w dn. 22-23 września na torze wyścigowym Circuit Zolder w Belgii .

Polska drużyna startowała z pojazdem Eagle Two w klasie Cruiser, czyli pojazdów miejskich i był to jej debiutancki występ w tego typu zawodach. Mimo ciągłych opadów deszczu i śliskiej nawierzchni polski samochód okazał się niezawodny i przejechał aż 193 okrążenia z czteroosobową załogą. Ostatecznie drużyna Lodz Solar Team wygrała wyścig w swojej kategorii uzyskując 68 punktów i wyprzedzając kolejny zespół w klasyfikacji aż o 17 punktów – poinformowała rzeczniczka PŁ Ewa Chojnacka.

iLumen European Solar Challenge to największy międzynarodowy wyścig pojazdów elektrycznych napędzanych energią słoneczną, rozgrywany na torze wyścigowym. W tym roku odbyła się jego 5. edycja. Zawody toczyły się w dwóch kategoriach – Challenger i Cruiser. Challenger to jednoosobowe samochody wyścigowe, zaś Cruiser to pojazdy miejskie, które muszą posiadać miejsca dla minimum dwóch osób. W sumie na starcie stanęło ponad 20 pojazdów z całego świata, w tym siedem w kategorii pojazdów miejskich.

Polski Eagle Two ma miejsce dla pięciu osób, natomiast w czasie wyścigu jechały w nim cztery osoby. Pojazd wyposażony jest w 5 m kw. paneli fotowoltaicznych, baterię o pojemności 14,5 kWh oraz 2 silniki BLDC o mocy 5kW każdy. Konstrukcja pojazdu jest wykonana w większości z włókna węglowego, a jego masa całkowita to 380 kg.

Wyścig poprzedziły testy techniczne pojazdów, m.in. sprawdzenie dokumentacji, baterii i ładowania, widoczności oraz świateł. Przed wyjazdem na tor drużyny musiały także zaliczyć test hamowania i promienia skrętu.

Najważniejszym elementem zawodów w klasie Cruiser było pokonanie jak największej liczby okrążeń, z jak największą liczbą osób na pokładzie. Łódzkim studentom udało się przejechać aż 193 okrążenia w pełnym składzie. Jak relacjonują studenci, już pierwsze minuty po starcie pokazały, że nie będzie to łatwy wyścig. Ulewny deszcz i śliski asfalt sprawiły, że już na pierwszym okrążeniu kilka zespołów wylądowało poza trasą. Organizatorzy zlecili wówczas zmianę ogumienia na przystosowane do jazdy po mokrej nawierzchni. Jazda w nocy przyniosła jeszcze więcej emocji. Woda zbierająca się na przedniej szybie znacznie ograniczała widoczność, a zakręty można było rozpoznać często jedynie po linii bocznej toru. W czasie 24 godzin polski samochód był ładowany jedynie dwa razy, jako jedyny ani razu nie korzystał z lawety, a załogę w bolidzie wymieniano co dwie godziny.

Zgodnie z regulaminem do wyniku doliczano także punkty za dodatkowe kategorie. Pierwszą z nich był test szykany, którą zawodnicy musieli pokonać w jak najkrótszym czasie. Kolejny test sprawdzał równomierne tempo jazdy na podstawie czasów z ośmiu okrążeń.

Dodatkowo zawodnicy musieli zaprezentować innowacyjne rozwiązania techniczne wprowadzone w projekcie. Zespół z PŁ przygotował dwie aplikacje w technologii rozszerzonej rzeczywistości. Pierwsza z nich za pomocą specjalnych okularów HoloLens umożliwia użytkownikowi oglądanie komputerowo zaprojektowanego modelu samochodu w rzeczywistym rozmiarze, umieszczonego w otaczającej go rzeczywistości. Kolejna aplikacja pozwala na wyświetlanie parametrów pojazdu w czasie rzeczywistym – informują studenci.

Polska ekipa zaprojektowała również system przesyłu danych z samochodu do chmury. Dzięki temu są one dostępne na dowolnym urządzeniu w dowolnym miejscu na świecie, a specjalny interfejs ułatwia szybki ich odczyt. Istotnym elementem był test bezpieczeństwa, który weryfikował przygotowanie oraz organizację zespołu. Łódzka drużyna uzyskała najwięcej punktów wśród wszystkich ekip.

Lodz Solar Team to projekt studentów działających w ramach SKN Miłośników Motoryzacji Instytutu Maszyn Przepływowych Wydziału Mechanicznego PŁ. Studenci od czterech lat pracują nad konstrukcją pojazdów napędzanych energią słoneczną. W 2015 r. zadebiutowali pierwszym tego typu polskim samochodem Eagle One w zawodach Bridgestone World Solar Challenge w Australii.

PAP - Nauka w Polsce

szu/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024