20.04.2024
27.09.2018 aktualizacja 27.09.2018

Sztuczne światło nocą dodaje rybom odwagi w dzień

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ekspozycja na sztuczne światło w nocy sprawia, że gupiki w ciągu dnia są odważniejsze – wynika z nowego badania niemieckich biologów, opublikowanego w ”Scientific Reports”.

Naukowcy z niemieckiego Instytutu Ekologii Wód Śródlądowych i Rybołóstwa Śródlądowego (IGB) i Instytutu Rozwoju Człowieka im. Maxa Plancka (również w Niemczech) badali, czy i w jaki sposób ekspozycja na sztuczne światło nocą może wpływać na zachowanie ryb w ciągu dnia.

Do eksperymentów wybrali gupiki, niewielkie tropikalne rybki żyjące w wodach słodkich, stanowiące zarazem jeden z tzw. modelowych organizmów wykorzystywanych w badaniach genetycznych.

Zespół podzielił ryby na trzy grupy. Podczas dnia wszystkie grupy przebywały pod światłem o takim samym natężeniu, różniły się jednak warunkami nocnymi. Pierwsza grupa spędzała noce w całkowitej ciemności, druga – w słabym świetle, porównywalnym do rozproszonego światła latarni ulicznej, natomiast trzecią grupę całymi nocami wystawiano na bardzo jasne światło.

Po dziesięciu tygodniach eksperymentu naukowcy przeprowadzili testy behawioralne, by zbadać, jak nocne oświetlenie wpłynęło na dzienne zachowania ryb w każdej grupie.

Okazało się, że ryby, które nocami narażone były na sztuczne światło - zarówno silne, jak i słabe – podczas dnia krócej przebywały w swych kryjówkach i częściej wypływały na otwarte, niosące dla nich więcej zagrożeń, przestrzenie w akwarium. Zachowywały się tak, jakby nocna ekspozycja na światło zwiększyła ich chęć do podejmowania ryzyka, wskazują naukowcy.

"Konsekwencje tej wzmożonej chęci narażania się na ryzyko są trudne do przewidzenia, ale możliwe, że ryby te mogą być bardziej zagrożone atakiem ze strony ptaków czy innych ryb" – mówi współautor badania, David Bierbach z IGB.

Nocne oświetlenie nie wpłynęło jednak ani na szybkość pływania ryb, ani ich zachowania społeczne podczas dnia.

"Podejrzewamy, że światło nocne wywołuje u ryb reakcję stresową, a ryby na ogół częściej zaczynają podejmować ryzyko, gdy doświadczają stresu" – wyjaśnia główny autor badania, Ralf Kurvers z Instytutu Maxa Plancka.

Wcześniejsze badania pokazały, że zanieczyszczenie nocy światłem może bezpośrednio wpływać na nocną aktywność zwierząt i zaburzać ich stałe trasy. Sztuczne źródła światła przyciągają nocą wiele gatunków, np. ptaków i owadów, wskutek czego tracą orientację w terenie. Naukowcy jednak nadal badają, w jaki sposób nocne oświetlenie zmienia zachowanie osobników w czasie dnia, gdy źródła tego światła już nie ma.

Więcej - w publikacji (DOI: 10.1038/s41598-018-32466-3) (PAP)