19.04.2024
01.10.2018 aktualizacja 01.10.2018

Las atlantycki prawie pusty po 500 latach eksploatacji

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Po pięciu wiekach nadmiernej eksploatacji niegdyś majestatycznego południowoamerykańskiego lasu atlantyckiego populacja ssaków zmniejszyła się w nim o połowę – wynika z badania zaprezentowanego w „PLOS ONE”.

Ponad połowa współistniejących ze sobą w lesie gatunków średnich i dużych ssaków wyginęła, odkąd obszar ten został skolonizowany w XVI w. Za ten spadek bioróżnorodności w dużej mierze winę ponosi działalność człowieka.

Zajmujący pierwotnie 1,1 mln kilometrów kwadratowych las atlantycki położony jest głównie wzdłuż wybrzeża Brazylii i jest najdłuższym na świecie pasem tropikalnej puszczy. Uprawa roli i pozyskiwanie drewna, a także pożary sprawiły, że jego powierzchnia zmniejszyła się do 0,143 mln kilometrów kw, co z kolei miało zgubny wpływ na żyjące w nim ssaki.

Badanie poprowadził dr Juliano Bogoni z University of São Paulo w Brazylii razem z prof. Carlosem Peresem z University of East Anglia w Wielkiej Brytanii oraz współpracownikami z Federal University of Santa Catarina w Brazylii.

Zespół przeanalizował straty wśród prawie 500 grup średnich i dużych ssaków. Oprócz poszczególnych gatunków badacze wzięli pod lupę także grupy gatunków, aby zrozumieć, które z nich zmniejszyły się najgwałtowniej. Naukowcy oceniają, że najbardziej ucierpiały szczytowe drapieżniki i duże zwierzęta mięsożerne, jak jaguary i pumy, a także masywni roślinożercy, jak np. tapiry.

„Nasze wyniki świadczą o tym, że należy błyskawicznie wdrożyć działania ochraniające te kruche ekosystemy. W szczególności należy przeprowadzić bardziej zaawansowane badania w regionie, aby zrozumieć lokalne schematy i przyczyny ginięcia gatunków” - podkreślił prof. Peres.

Dr Bogoni dodał, że bioróżnorodność ssaków w niegdyś majestatycznym lesie atlantyckim jest mocno zredukowana i stanowi zaledwie cień dawnej obfitości. Jego zdaniem siedliska zwierząt są obecnie ograniczone do niewielkich pozostałości lasów, a bezprecedensowa w historii zapaść populacji może być bezpośrednio przypisana aktywności człowieka. (PAP)