28.03.2024
01.10.2018 aktualizacja 01.10.2018

Ludzie cenią szczerość bardziej niż myślimy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Odbiorcy reagują na szczere komunikaty lepiej niż nam się wydaje i nie mają nic przeciwko kilku słowom prawdy. Już czas byśmy przestali się maskować – przekonują naukowcy z University of Chicago Booth School of Business (USA).

Badacze przeprowadzili kilka eksperymentów, w ramach których prosili uczestników, by przez trzy dni mówili wszystkim dokoła prawdę, albo podczas pobytu w laboratorium szczerze odpowiadali na niewygodne pytania w obecności swojego partnera, albo udzielali partnerowi negatywnej informacji zwrotnej.

Uczestnicy za każdym razem oczekiwali, że reakcje otoczenia na ich szczere wypowiedzi będą niezbyt przychylne, a szczerość przyczyni się raczej do pogorszenia relacji niż do zacieśnienia więzów.

Mylili się. Okazało się, że szczerość była przeważnie dobrze przyjmowana przez odbiorców. Słuchacze nie obrażali się, nie wpadali w złość, spokojnie przyjmowali wszelkie uwagi - czerpali ze szczerych konwersacji prawdziwą radość.

„W trakcie rozmów często powstrzymujemy się od całkowitej szczerości. Obawiamy się, że udzielenie krytycznej informacji zwrotnej lub ujawnienie naszych sekretów postawi w niezręcznej sytuacji zarówno nas, jak i rozmówcę” – mówi Emma Levine, współautorka badania.

„Tymczasem wyniki naszego badania sugerują, że unikanie szczerości może być błędem. Przez unikanie szczerości ludzie tracą okazje, które w dłuższej perspektywie czasu mogliby uznać za cenne i które chcieliby powtórzyć” – podsumowują badacze.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć na łamach „Journal of Experimental Psychology: General” pod adresem: http://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fxge0000488.