20.04.2024
08.10.2018 aktualizacja 08.10.2018

Odkryto deszcz z pierścieni Saturna do atmosfery planety

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Sonda Cassini zakończyła swoją misję, ale zebrane przez nią dane nadal są analizowane przez naukowców. Najnowszym przykładem jest odkrycie, iż napływ materii, m.in. wody, z pierścieni Saturna do górnej warstwy atmosfery jest dużo większy niż się spodziewano. Odkrycie opisano w czasopiśmie „Science”.

W artykule przedstawiono wyniki badań cząsteczek w otoczeniu pierścieni Saturna. Sonda Cassini dokonała ich w trakcie ostatniego etapu swojej misji, podczas końcowych orbit wokół planety, gdy zanurzyła się w obszary pomiędzy pierścieniami, a Saturnem.

Misja sondy Cassini zakończyła się we wrześniu 2017 r., po wyczerpaniu zapasów paliwa, 13 latach spędzonych w pobliżu Saturna i prawie 20 latach w kosmosie. NASA postanowiła wykorzystać ostatnie 22 orbity wokół planety na ryzykowne przeloty pomiędzy pierścieniami, a atmosferą planety tak, aby zmierzyć skład chemiczny górnej części atmosfery i oddziaływania atmosfery z materiałem pochodzącym z pierścieni.

Okazało się, że napływ wody i innego materiału z pierścieni jest większy niż zakładano. Wcześniej przypuszczano, iż z pierścieni w stronę atmosfery pada deszcz (cząsteczki wody), więc zdecydowano nawet o użyciu anteny radiowej w roli parasola chroniącego sondę. Jak porównuje dr Hunter Waite z Southwest Research Institute (SwRI) w San Antonio w Teksasie (USA), pierwszy autor publikacji oraz kierownik naukowy jednego z instrumentów na pokładzie sondy Cassini (INMS), okazało się, że deszcz z pierścieni jest wręcz ulewą.

Okazało się, że oprócz lodu wodnego, z pierścieni spadają do atmosfery także składniki organiczne (np. propan i butan). Jest to 10 ton materiału na sekundę. Dodatkowo stwierdzono, że występują różnice w nasileniu deszczu pomiędzy poszczególnymi orbitami sondy, co oznacza, że najbardziej wewnętrzny pierścień D zawiera zmienną ilość materiału – albo w czasie, albo w zależności od miejsca. (PAP)