19.04.2024
09.10.2018 aktualizacja 09.10.2018

Odkryto geny związane z poczuciem sensu i zadowolenia z życia

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Warianty genetyczne związane z poczuciem sensu życia i tradycyjnie pojmowanym poczuciem szczęścia zidentyfikowali badacze z Wolnego Uniwersytetu w Amsterdamie (Holandia). Wyniki ich badania publikuje „Scientific Reports”.

Naukowcy sprawdzali genetyczne podłoże dwóch rodzajów szczęścia – szczęścia eudajmonistycznego utożsamianego z samorealizacją i poczuciem sensu życia oraz szczęścia hedonistycznego rozumianego jako poczucie zadowolenia z życia i posiadania wielu pozytywnych doświadczeń. W badaniu uczestniczyło 220 tys. ochotników.

Na podstawie analiz specjaliści wyróżnili dwa warianty genów związane z poczuciem sensu życia (szczęściem eudajmonistycznym) i sześć wariantów genów związanych z poczuciem zadowolenia z życia (szczęściem hedonistycznym).

„Wykazaliśmy też, że niektóre czynniki środowiskowe, które są ważne z punktu widzenia szczęścia (zadowolenia z życia – PAP), są jednocześnie nieistotne z punktu widzenia sensu życia i odwrotnie. W przyszłości chcielibyśmy określić, które czynniki środowiskowe są odpowiedzialne za tę rozbieżność” – dodaje jeden z autorów badania prof. Meike Bartels.

„Żyjemy w społeczeństwie, w którym oczekuje się od każdego dążenia do rozwoju, osiągnięć i poczucia sensu. Lepsza znajomość podłoża różnic pomiędzy ludźmi pozwoli nam pomóc osobom, które czują się mniej szczęśliwe lub borykają się ze znalezieniem sensu życia” – dodaje badacz.

O szczegółach przedsięwzięcia można przeczytać pod adresem: https://www.nature.com/articles/s41598-018-32638-1. (PAP)