19.04.2024
09.10.2018 aktualizacja 09.10.2018

Kosmiczny Teleskop Hubble’a ma awarię

Kosmiczny Teleskop Hubble’a. Fot.: NASA Kosmiczny Teleskop Hubble’a. Fot.: NASA

Kosmiczny Teleskop Hubble’a przeszedł w tryb awaryjny - poinformowała amerykańska agencja kosmiczna NASA. Diagnozowany jest problem z żyroskopami, a obserwacje naukowe zostały na razie wstrzymane.

W nocy z 5 na 6 października kosmiczne obserwatorium odnotowało awarię jednego z trzech żyroskopów wykorzystywanych do kierowania teleskopu na obiekty astronomiczne. Teleskop wszedł w tryb awaryjny, w ramach którego będzie znajdował się w stabilnej konfiguracji, aż obsługa naziemna ustali i naprawi przyczyny problemu – wtedy powróci do normalnej pracy naukowej.

W sumie Teleskop Hubble’a posiada sześć nowych żyroskopów, które zostały zainstalowane podczas czwartej misji serwisowej w 2009 r. Zwykle w danym momencie obserwatorium korzysta z trzech, ale może wykonywać obserwacje nawet wówczas, gdy w użyciu jest tylko jeden.

Jak wskazuje NASA, żyroskop, który uległ awarii, już od około roku wykazywał oznaki zużycia, zatem problem nie był nieoczekiwany. Wcześniej zepsuły się dwa inne żyroskopy tego samego typu. Z kolei trzy, które pozostają sprawne, są ulepszonymi wersjami i mają znacząco dłuższy okres eksploatacji.

Obecnie działają dwa z trzech żyroskopów. Uruchomiono trzeci, który był rezerwowy, ale analiza telemetrii wskazała, że nie działał w pełni zgodnie z oczekiwaniami. W związku z tym Teleskop Hubble’a pozostaje na razie w trybie awaryjnym, a pracownicy NASA Goddard Space Flight Center oraz Space Telescope Science Institute analizują możliwe rozwiązania problemu.

Obserwacje naukowe zostały na razie wstrzymane. Jeśli się okaże, że trzeci z żyroskopów nie będzie w pełni sprawny, teleskop powróci do prowadzenia badań naukowych w trybie jednego żyroskopu. Taki tryb pracy oznacza, że w danym okresie teleskop jest w stanie zbadać mniejszy obszar nieba niż gdyby pracował z trzema żyroskopami.(PAP)