29.03.2024
12.10.2018 aktualizacja 12.10.2018

Helicobacter pylori może sprzyjać rakowi jelita grubego

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Bakteria, która powoduje wrzody i raka żołądka może również odgrywać rolę w powstawaniu raka jelita grubego, zwłaszcza u Afroamerykanów – informuje pismo „Gastroenterology”.

Naukowcy z Duke University Medical Center przeanalizowali ponad 4000 przypadków raka jelita grubego, pochodzących z 10 dużych, różnorodnych badań kohortowych – wśród nich Southern Community Cohort Study, Nurses Health Study, Women`s Health Initiative oraz American Cancer Society`s Cancer Prevention Study-II.

Wykryli istotną korelację pomiędzy zapadalnością na raka jelita grubego a zakażeniem bakterią Helicobacter pylori - szczególnie częstym wśród Afroamerykanów.

"Związek między infekcją a rakiem jest intrygujący, zwłaszcza, że możemy pozbyć się bakterii dzięki leczeniu antybiotykami - powiedziała główna autorka dr Meira Epplein z Duke Cancer Institute. - Nasza praca dostarcza mocnych dowodów, że musimy kontynuować te badania, aby ustalić ostateczną przyczynę i skutek".

Przeanalizowano także próbki krwi od ponad 8400 zróżnicowanych etnicznie i regionalnie uczestników badania - u połowy z nich rozwinął się rak jelita grubego, druga połowa była bez takiej diagnozy.

Naukowcy odkryli, że zakażenia H. pylori były równie powszechne zarówno w grupie nowotworowej, jak i nienowotworowej, przy czym u 4 na 10 pacjentów w obu grupach badano pozytywny wynik ekspozycji na bakterię.

W badaniu pojawiły się także wyraźne różnice rasowe. Biali pacjenci mieli wskaźnik infekcji H. pylori poniżej średniej, Amerykanie pochodzenia azjatyckiego - średni. Jednak w przypadku Afroamerykanów i Latynosów infekcje były znacznie częstsze. Wśród Afroamerykanów 65 proc. pacjentów bez nowotworów i aż 71 proc. z rakiem jelita grubego miało przeciwciała przeciwko H. pylori; a wśród Latynosów - 77 proc. grupy nienowotworowej i 74 proc. grupy nowotworowej. Dalsza analiza wykazała, że przeciwciała wobec czterech białek H. pylori były najczęściej obecne w różnych grupach etnicznych z rakiem jelita grubego. W szczególności jedno z białek H. pylori, VacA, miało najsilniejszy związek ze zwiększonym ryzykiem raka jelita grubego wśród Afroamerykanów. Szczególnie wysokie poziomy przeciwciał przeciwko temu białku były związane z występowaniem raka jelita grubego zarówno u Amerykanów pochodzenia afrykańskiego, jak i azjatyckiego.

Jak podkreślają autorzy, zaskakujące było to, że obecność przeciwciał VacA zwiększała ryzyko raka jelita grubego u Afroamerykanów i Azjatów, ale nie u białych i Latynosów. Dalsze badania mają wyjaśnić zarówno przyczyny tej odmienności, jak i ustalić, czy przeciwciała przeciwko białku VacA H. pylori mogą służyć jako marker ryzyka raka okrężnicy i odbytu. (PAP)