Nauka dla Społeczeństwa

23.04.2024
PL EN
25.10.2018 aktualizacja 25.10.2018

Łódź/ Rektorzy uczelni technicznych obradowali o Konstytucji dla nauki

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zmiany związane z wejściem w życie nowej ustawy o szkolnictwie wyższym – Konstytucji dla nauki – omawiano w Łodzi, podczas rozpoczętego w czwartek spotkania Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych.

Jak podkreślił uczestniczący w debacie z udziałem kilkudziesięciu rektorów wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Piotr Müller, jednym z problemów związanych z wprowadzeniem ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Konstytucji dla Nauki) są nowe zasady oceny działalności naukowej, które – jego zdaniem – w przypadku uczelni technicznych powinny obejmować nie tylko liczbę publikacji naukowych, lecz również wdrożenia.

"Nam wydaje się, że praktyczne wdrożenia – a nie tylko teoria - są ważnym elementem; czymś, co wyróżnia politechniki. To nie jest gorsze od publikacji w najlepszych czasopismach naukowych, czasami jest nawet ważniejsze, bo przynosi konkretne efekty dla społeczeństwa, a nie tylko dla światowej nauki" – zaznaczył.

Wiceminister podkreślił, że kształcenie praktyczne w nowej ustawie jest lepiej promowane niż dotychczas, m.in. wydłużono praktyki studenckie do 6 miesięcy i poprzez bodźce finansowe uczelnie zachęcane są do współpracy z przemysłem i biznesem.

"Nowy algorytm finansowy zakłada, że uczelnia wreszcie będzie otrzymywała pieniądze za zatrudnianie nauczycieli akademickich, którzy są praktykami, czyli pochodzą z biznesu, z praktyki wykonywania zawodu; do tej pory nie byli oni zatrudniani na całych etatach, lecz na połowie. Od stycznia przyszłego roku nie będzie miało znaczenia czy to jedna czwarta bądź połowa etatu – za zatrudnionego z zewnątrz praktyka uczelnia też otrzyma pieniądze" – dodał.

Zorganizowana na Politechnice Łódzkiej dwudniowa debata z udziałem szefów 22 polskich uczelni technicznych dotyczyć będzie m.in. algorytmu podziału środków finansowych, ewaluacji, skutecznego angażowania otoczenia biznesowego w proces kształcenia oraz instrumentów i systemów ochrony własności przemysłowej.

"Jesteśmy w fazie wdrażania nowej ustawy; mamy mnóstwo problemów, związanych ze zmianą struktury uczelni, tworzeniem studiów doktorskich czy oceną działalności uczelni. Zamiast wydziałów ocenie podlegać będą teraz dyscypliny naukowe – musimy się do tego przymierzyć, więc we wszystkich szkołach wyższych trwa gorączkowa praca" – podkreślił przewodniczący Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych rektor krakowskiej Akademii Górniczo Hutniczej prof. Tadeusz Słomka.

Zdaniem rektora AGH poważnym problemem dla władz uczelni jest brak rozporządzeń do Konstytucji dla Nauki; pilnym zadaniem do wykonania jest dla nich również przygotowanie statutów uczelni, które będą wewnętrznym prawem każdej szkoły wyższej.

W opinii Muellera, nowe przepisy zakładają, że każda wspólnota akademicka – dzięki większej autonomii organizacyjnej i decyzyjnej - zadecyduje, jak zostanie zorganizowana jej uczelnia.

"Przygotowaliśmy przewodnik po ustawie, przyjmujemy pytania dot. interpretacji przepisów, ale też wyraźnie mówimy, że to nie my mamy decydować, jak uczelnia ma być zorganizowana. Środowisko akademickie apelowało o poszerzenie autonomii uczelni, ale teraz pojawiają się pytania – jak mamy to zrobić, może ministerstwo za nas zdecyduje. Wolność na tym polega, że dając możliwość spełnienia ambicji i marzeń, łączy się z odpowiedzialnością i koniecznością podejmowania trudnych decyzji" - podkreślił wiceminister.

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych jest stowarzyszeniem rektorów 22 uczelni technicznych w Polsce oraz 6 uczelni stowarzyszonych, istniejącym od 1989 r. 

PAP - Nauka w Polsce, Agnieszka Grzelak-Michałowska

agm/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024