29.03.2024
10.11.2018 aktualizacja 10.11.2018

Unikalne badanie pokazuje powietrzne akrobacje nietoperzy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pierwsze precyzyjne obserwacje latających i łapiących owady nietoperzy zaskoczyły naukowców. W badaniu pomogły szybkie kamery i trening zwierząt w tunelu aerodynamicznym. Rezultaty można zobaczyć na filmie.

Manewry przy dużej prędkości i technika lotu to dla nietoperzy podstawa polowań na insekty, którymi się żywią oraz sposób na unikanie kolizji z drzewami, budynkami i innymi przeszkodami.

Zrozumienie tych umiejętności umykało jednak badającym je specjalistom. Błędnie jak się okazuje zakładano np., że kluczową rolę odgrywa ruch skrzydeł do dołu, a ruch przeciwny ma dla lotu niewielkie znaczenie.

"Do tej pory mieliśmy niewiele informacji na temat tego, co rzeczywiście zwierzęta robią, gdy latają, ponieważ koncentrowaliśmy się na stabilnym locie. Stabilny lot nie jest jednak częsty w naturalnych warunkach. Teraz na nietoperzach wykonaliśmy bezpośrednie pomiary aerodynamiczne i widzimy, jak bardzo zwierzęta są elastyczne. Zawracają na kilka różnych sposobów, zależnie od tego, jakie akurat jest ustawienie ich skrzydeł" - opowiada Per Henningsson z Lund University, autor badania opisanego na łamach magazynu "Journal of the Royal Society Interface".

"To naprawdę fascynujące – zobaczyć, jak złożone i eleganckie są techniki ich manewrów i jak nietoperze wybierają najlepsze rozwiązanie, kiedy tylko zdecydują się na manewr" - mówi badacz.

Aby to wszystko dostrzec, naukowcy wytrenowali dwa gacki brunatne, tak aby umiały latać w tunelu aerodynamicznym.

W trakcie eksperymentu, na specjalnym urządzeniu przesuwali przynętę – larwy owadów, którymi zwierzęta się żywią. To sprawiało, że nietoperze musiały gwałtownie zawracać – podobnie jak w naturze.

Lot i wszystkie powietrzne akrobacje rejestrowała kamera (https://www.youtube.com/watch?v=j2zR37vo7Ss) o dużej prędkości.

Zdobyta wiedza może zainteresować nie tylko biologów, ale także np. specjalistów projektujących drony.

"Jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoi ta gałąź przemysłu to zapewnienie precyzyjnej kontroli dronów, ich stabilności i zdolności do łatwego omijania przeszkód. W tym kontekście nasze wyniki mają duże znaczenie" - twierdzi dr Henningssonm, który nie wyklucza powstania dronów wyposażonych w ruchome skrzydła.

Więcej informacji:

Materiał wideo: