16.04.2024
23.11.2018 aktualizacja 23.11.2018

Humbaki wpływają na Morze Śródziemne w poszukiwaniu pożywienia

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pojawianie się humbaków na Morzu Śródziemnym wciąż uznawane jest za niezwykłe zjawisko, choć ich wizyty stały się częstsze w ciągu ostatnich 150 lat. Nowe badanie wykazało, że motywacją do zapuszczania się na te wody jest dla waleni poszukiwanie pożywienia.

Naukowcy rozważali szereg hipotez, m.in. zakładali, że ssaki mogą być zdezorientowane albo mogą podążać szlakami migracyjnymi innych gatunków. Jednak ostatnio opublikowane badanie ekspertów z Uniwersytetu w Sewilli i Acuario Sevilla wskazuje na to, że humbaki mają inny cel – żerowanie w Morzu Śródziemnym. Ten gatunek zwykle wędruje z obu biegunów, gdzie znajdują się żerowiska, do równika, gdzie się rozmnaża.

Opis badania opublikowano w magazynie „Regional Studies in Marine Science”.

„Wiosną 2016 r. młody humbak został zarejestrowany przez łódź wykorzystywaną do obserwowania waleni w tym rejonie. Zwierzę obserwowano w Zatoce Algeciras przez miesiąc, zbierając wyczerpujące dane, którym towarzyszyły zdjęcia do identyfikacji i przyszłego śledzenia humbaka” - powiedział José Carlos García-Gómez, dyrektor laboratorium biologii morza na Uniwersytecie w Sewilli.

W czasie obserwacji waleń żerował, otoczony promami, statkami towarowymi i innymi jednostkami pływającymi. Udało się zidentyfikować jego potencjalne ofiary: kraby Liocarcinus depurator, kryl północny (Meganyctiphanes norvegica) i ryby świetliki tępogłowe (Myctophum punctatum).

„To zdarzenie dało nam wskazówkę, co do powodu obecności tego gatunku walenia w tym morzu” - zaznaczył José Carlos García-Gómez.

W ramach badania eksperci przejrzeli przypadki pojawiania się humbaków w Morzu Śródziemnym i przeanalizowali bazy danych satelitarnych dotyczących koncentracji chlorofilu. Dzięki temu uzyskali dowody na to, że walenie przypływają na wody tego morza w poszukiwaniu pożywienia.

Większość widzianych zwierząt stanowiły osobniki młode i samotne (nigdy nie były to matki z młodymi), co wskazuje na to, że przypływają najpewniej z północnego Atlantyku, a kierują się w stronę obszarów na południu, gdzie się rozmnażają.

„W ostatnich latach zmieniły się zarówno warunki klimatyczne, jak i temperatura w morzu, co potwierdziło wiele badań. Jeśli dodamy do tego fakt, że pojawienie się waleni zbiega się z dużym zagęszczeniem kryla w Cieśninie Gibraltarskiej, może to świadczyć o tym, że obserwacji tego gatunku będzie na Morzu Śródziemnym coraz więcej. Z tego powodu należałoby rozważyć wdrożenie planów awaryjnych i ochronnych dla tego gatunku w tym morzu” - uważa badacz. (PAP)