25.04.2024
27.11.2018 aktualizacja 27.11.2018

Cząsteczka wiążąca glukozę może zmienić sposób leczenia cukrzycy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zaprojektowana przez naukowców z University of Bristol syntetyczna cząsteczka wiążąca glukozę może przybliżyć opracowanie insuliny wrażliwej na poziom glukozy - informuje „Nature Chemistry”.

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) do roku 2030 cukrzyca będzie siódmą z najczęstszych przyczyn zgonów na świecie. Obecnie cierpi na nią ponad 400 milionów ludzi, podczas gdy w roku 1980 było to nieco ponad 100 milionów. Aby utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi każda osoba z rozpoznaniem gruźlicy typu 1 i znaczna część osób z cukrzycą typu 2 musi przyjmować insulinę w postaci zastrzyków lub podawaną przez specjalną pompę.

Naukowcy z University of Bristol opracowali cząsteczkę, dzięki której nowa generacja insulin mogłaby „wyłączać się” przy zbyt niskim poziomie glukozy we krwi. Dzięki temu zmalałoby zagrożenie hipoglikemią – niebezpiecznie niskim poziomem glukozy we krwi. Hipoglikemia może być skutkiem przedawkowania insuliny, pominięcia lub braku posiłku, nieplanowanego wysiłku fizycznego czy spożycia dużej ilości alkoholu.

Jak zaznaczają autorzy, nowa cząsteczka wiążąca glukozę w środowisku wodnym działa skuteczniej niż można było przypuszczać, wiążąc glukozę 100 razy mocniej niż wcześniej wypróbowywane związki. Jest też niemal całkowicie selektywna. Pod tym względem wydaje się porównywalna z naturalnymi cząsteczkami białek wiążącymi glukozę, jest jednak od nich wielokrotnie mniejsza.

Oprócz „aktywnej” insuliny nowa cząsteczka mogłaby znaleźć zastosowanie w ciągłym monitorowaniu poziomu cukrzycy we krwi. (PAP)