Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
28.11.2018 aktualizacja 28.11.2018

Zanieczyszczone powietrze może osłabiać intelektualny rozwój dzieci

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dzieci o ograniczonych możliwościach intelektualnych znacznie częściej mieszkają w obszarach o gorszej jakości powietrza - wynika z badania tysięcy dzieci w Wielkiej Brytanii. Zdaniem naukowców to zanieczyszczenia mogą zaburzać rozwój.

W ufundowanym przez Public Health England badaniu opisanym na łamach pisma „Journal of Intellectual Disability Research” naukowcy ostrzegają o kolejnym zagrożeniu ze strony brudnego powietrza.

Tym razem piszą o prawdopodobnym jego wpływie na intelektualny rozwój najmłodszych. Na zagrożenie wskazała przeprowadzona przez badaczy analiza zgromadzonych w ramach programu UK`s Millennium Cohort Study danych na temat 18 tys. dzieci urodzonych w latach 2000-2002.

Pokazała ona wyraźne korelacje. Dzieci z zaburzonym rozwojem intelektualnym w 33 proc. częściej mieszkały na obszarze o wysokim poziomie cząstek pochodzących z silników diesla, 30 proc. częściej na terenach o dużym stężeniu dwutlenku azotu, 30 proc. - na obszarach z wysokim poziomem tlenku węgla i 17 proc. - dwutlenku siarki.

Badacze zwracają uwagę, że zanieczyszczenie zwykle towarzyszy uboższym dzielnicom, jednak twierdzą, że to właśnie ekspozycja na znajdujące się w powietrzu zanieczyszczenia może być jednym z czynników ograniczających rozwój intelektualny i zwiększać ryzyko upośledzenia.

"Wiemy, że w Wielkiej Brytanii osoby z upośledzeniem intelektualnym mają gorsze zdrowie i umierają wcześniej, niż powinni. To badanie dostarcza kolejnego elementu układanki i pomaga zrozumieć, dlaczego tak się dzieje i co trzeba z tym zrobić" - podkreśla kierujący badaniem dr Eric Emerson z University of Sydney.

Więcej informacji:

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-11/w-sul112018.php

mat/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024